Скачати 353.54 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО НАУКИ І ОСВІТИ УКРАЇНИ ЛЬВІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА ПСИХОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ ПРОГРАМА, ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ ТА МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ (для студентів 4 курсу денної форми навчання спеціальності „Психологія”) Львів – 2010 ПСИХОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ: Програма, плани семінарських занять, методичні рекомендації щодо самостійної роботи (для студентів 4 курсу денної форми навчання фахового напрямку „Психологія”) / Укл. Н.І. Пилат – ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 18 с. Укладач: к. психол. н., доцент кафедри психології Пилат Наталія Іванівна Сучасні концепції управління безпосередньо пов’язані з посиленням ролі людського фактору в умовах демократизації суспільства, з активізацією соціальної та кадрової політики. Вдосконалення виробничих, інформаційних і управлінських технологій, розуміння індивідуальних і загальнолюдських цінностей дозволяють ближче підійти до вирішення центральної проблеми людства: подолання суперечності між людиною та організацією. Психологічний підхід до проблеми управління персоналом дозволяє представити управління як систему, що забезпечує ефективність діяльності організації на основі розвитку окремого працівника. Програма дисципліни „Психологія управління” інтегрує професійно-теоретичні знання та практику сучасних психологічних досліджень з метою підвищення ефективності діяльності організацій. Предметом вивчення дисципліни є психологічні закономірності управлінської діяльності. Основними формами вивчення дисципліни є лекції, семінарські заняття, самостійна робота. Самостійна робота спрямована на поглиблення, закріплення та творче осмислення управлінських знань та впровадження відповідного інструментарію в професійну діяльність організаційного психолога. Рекомендовано кафедрою психології, протокол № від січня 2010 р. і. анотація Дисципліна «Психологія управління» виступає як профільна для спеціалізації «Психологія управління» на кафедрі психології. Вона знайомить студентів з предметом психології управління як науки, її прикладними завданнями, розкриваючи основні психологічні проблеми в організаціях різного типу і на різних стадіях життєвого циклу. Подальший розвиток дисципліна «Психологія управління» отримує в таких курсах, як «Психологія праці», «Інженерна психологія», та спецкурсах «Організаційна діагностика», «Організаційне консультування», «Управління персоналом» тощо. У своєму змісті вона орієнтується на сучасні моделі професійної діяльності в галузі менеджменту, розвитку організацій, управлінського консультування. Загальний об'єм дисципліни складає 38 годин, з них 14 годин лекційних занять, 14 годин семінарських занять, включаючи виконання домашнього завдання. У лекційній частині дається обґрунтування особливого місця психології управління як міждисциплінарних галузі наукового знання. Розглядається структура психології управління як науки і зміст основних психологічних проблем в організаціях. Знання, отримані студентами в ході вивчення дисципліни «Психологія управління», повинні забезпечити їм можливість вироблення обґрунтованої професійної позиції по відношенню до проблем організацій. ^ ознайомити слухачів з психологічними особливостями процесу управління, показати закономірності соціальної взаємодії в організації, навчити застосовувати методи психологічного дослідження в роботі з персоналом. ^ :
В результаті вивчення дисципліни студент повинен: знати:
вміти:
ІІ. основна Література
ІІІ. СЕМЕСТРОВИЙ ПЛАН ДИСЦИПЛІНИ „^
Разом 28 академ. годин ^ Тема 1. Психологія управління як галузь психологічної науки Предмет психології управління та історія його становлення. Джерела виникнення психології управління. Науково-методологічні підходи у галузі управління. Школа наукової організації праці (Ф.-В. Тейлор, Ф. Гілбрет, Л. Гілбрет, Г. Гантт). Адміністративна школа (А. Файоль, британський консультант Л. Урвік, американські дослідники Г. Емерсон та Л. Г’юлік). Школа людських стосунків (Є. Мейо, М. Фоллет). Хоторнські експерименти. Школа людських ресурсів (А. Маслоу, Д. Мак-Клеланда, Д. Мак-Грегора, Ф.Герцберга, К.Адельфера). Школа «кількісних методів в управлінні» (1950-ті роки). Сучасні тенденції наукових досліджень в галузі психології управління. Місце психології управління серед інших психологічних дисциплін. Організаційна та індустріальна психологія, основні напрямки. Оформлення організаційної психології в самостійну наукову дисципліну. Інженерна психологія. Міждисциплінарний характер психології управління. Місце психології управління в системі сучасного соціогуманітарного знання. Предмет, об’єкт і завдання психології управління. Структура, функції та основні категорії психології управління. Організаційна психологія як сполучна ланка між фундаментальним знанням і реальною організаційною діяльністю. Методологія і методи психології управління. Методи організаційної психології (спостереження, аналіз документів, опит, експеримент), їх специфіка. Основна література:
Додаткова література:
Тема 2. Психологія управлінської діяльності: Лідерство і керівництво в організації Психологічні особливості управлінської діяльності. Управління як соціальний феномен. Поняття управління. Об’єкт та суб’єкт управління. Соціально-психологічні феномени в системі управлінських відносин: власне управління, тобто цілеспрямована дія на певний об'єкт, та підпорядкування. Поняття системи управління. Управління, влада та вплив. Види влади: винагороджуючи, примушуючи, легітимна, експертна, референтна, інформаційна. Джерела влади. Ефективність управління. Основні функції управлінської діяльності: планування, організація, мотивація, контроль, комунікація, прийняття управлінських рішень. Лідерство і керівництво в організації. Чинники ефективності керівництва: 1) особливості лідера; 2) особливості (працівників) підлеглих; 3) особливості ситуації. Керівник як суб’єкт управління. Ключові компетенції керівника. Управлінські ролі керівника. Кар'єра керівника. Широкий і вузький сенс кар'єри. Кар'єра як професійне просування, зростання. Кар'єра як посадове просування, досягнення певного соціального статусу. Стосунки в системі «керівник — підлеглий». Функціональні особливості керівника та підлеглого. Управлінська взаємодія. Соціально-психологічний клімат та згуртованість трудового колективу. Основна література:
Додаткова література:
Тема 3. НАУКОВІ ПІДХОДИ В ДОСЛІДЖЕННІ ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ Теорія „рис” в управлінні. Особистісні якості успішного керівника. Керівник як об’єкт психологічного дослідження. Управлінські ролі керівника. Психологічні типи керівників. Труднощі, вимоги та обмеження у роботі керівників. Проблема статі в управлінні. Теорії поведінки: класична типологія стилів управління, двофакторні терії поведінки, модель решітки стилів управління. Імовірнісні (ситуаційні) теорії управління: ситуативні теорії степені професійної зрілості Херсі і Бланчерда, теорія безперервності Танненбаума і Шмідта, імовірнісна модель Фідлера, теорія способів та цілей управління "шлях-мета", нормативна модель прийняття рішень Врума і Йеттона. Актуальні підходи в дослідженні процесу управління: теорія атрибутивного лідерства, харизматичне і трансформаційне лідерство. Основна література:
Додаткова література:
Тема 4. Організація як об'єкт дослідження Поняття організації. Загальні характеристики організації (М. Меськон, М. Альберт, Ф. Хедоурі): ресурси, залежність від зовнішнього середовища, горизонтальний і вертикальний розподіл праці. Внутрішні змінні організації – цілі, завдання, структура, технологія, люди, організаційна культура – і їх взаємозв'язок. Основні елементи зовнішнього середовища: споживачі, конкуренти, урядові установи, постачальники, фінансові організації і ін. Загальні характеристики зовнішнього середовища: складність, щільність (взаємозв'язана елементів), рухливість, невизначеність. Життєвий цикл організації. Стадії існування організації: формування, зростання, стабілізація, реорганізація або ліквідація. Основні завдання і проблеми кожної стадії. Структура організації. Функціонування організації: диференціація та інтеграція. Ключові елементи організації (Г.Мінцберг). Психологічна характеристика групи як структурного елементу організації. Міжгрупові проблеми в організаціях. Міжгрупова диференціація та інтеграція. Прояви внутрішньогрупового фаворитизму і аутгруппової дискримінації в організації. Причини конфліктів між групами. Основна література:
Додаткова література:
Тема 5. характеристики роботи та робочого середовища Взаємодія людини та організації. Проблема співвідношення взаємних очікувань і домагань: кваліфікаційні і особистісні характеристики; місце (статус) в організації; характер і результати роботи; перспективи зростання. Адаптація індивіда в організації. Рівні адаптації – психофізіологічний, психологічний, соціально-психологічний – і чинники, що її зумовлюють. Умови праці. Дослідження динаміки працездатності та втоми. Фізичні умови роботи. Місцезнаходження організації. Дизайн офісу і робочого місця. Екологічна психологія і ландшафтні офіси. Режим роботи. Робочий час. Постійна неповна зайнятість. Гнучкий робочий графік. Психологічні і соціальні аспекти робочого середовища. Спрощення роботи. Нудьга і монотонність. Робота як джерело стресу. Психологія професійного здоров'я. Реакція на стрес: індивідуальні відмінності. Причини виробничих стресів. Перевантаженість або не завантаженість роботою. Форми прояву виробничих стресів. Епідемія психогенного захворювання. Виснаження фізичних і духовних сил. Трудоголізм. Профілактика стресів і способи боротьби з їх наслідками. Методи відновлення працездатності. Поняття організаційної поведінки. Традиційні складові організаційної поведінки – продуктивність праці, дисципліна, плинність кадрів, задоволеність роботою. Сучасні підходи до розуміння організаційної поведінки. Основна література:
Додаткова література:
Тема 6. Мотивація до роботи та задоволеність працею Поняття мотивації персоналу. Психологічна структура мотивації. Основні функції мотивації: спонукання до дії, скерування діяльності, контроль і підтримка поведінки. Поняття мотиву та стимулу. Взаємозв’язок мотиву та стимулу в управлінні персоналом. Види мотивації: внутрішня та зовнішня. «Flow-ефект». Теорії мотивації. Змістовні (диспозиційні) теорії. Теорія потреб А. Маслоу, ERG-теорія К. Адельфера. Двохфакторна мотиваційно-гігієнічна концепція Ф. Герцберга. Теорія трьох потреб Д. МакКлелланда, X-Y теорія Д. Макгрегора. Процесуальні (когнітивні) теорії мотивації. Теорія очікувань В. Врума. Теорія очікування (Л.Портер, Е.Лоулер), Теорія цілей (Дж. Латем, Е.Локк). Теорія справедливості С. Адамса. Задоволеність роботою: якість робочого життя. Вимірювання задоволеності роботою. Задоволеність роботою і поведінка в організації. Мотивація, задоволеність роботою і оплата праці. Ставлення до праці. Механізм мотивації персоналу. Системи стимулювання працівників. Основні системи методів поліпшення мотивації працівників і підвищення результативності їх праці: економічні методи, управління за цілями, збагачення праці, метод співучасті або залучення працівників. Ефективність праці і трудова мотивація. Основна література:
Додаткова література:
Тема 7. Організаційна культура Поняття організаційної культури. Зміст організаційної культури (сукупність базових цінностей, вірувань, символів, зразків поведінки). Структура організаційної культури. Типи організаційної культури (Deal T.E., Kennedy A.A., 1982) (Л. Костянтин). Елементи організаційної культури. Девізи, салогани, символи. Міфи, легенди, герої. Ритуали, традиції, PR-заходи. Зовнішній та внутрішній рівні організаційної культури. Корпоративні цінності та норми. Концепція свідомості організації: репутація, амбіції, багаж та емоції. Психологічні тенденції організаційного середовища: індивідуалізм – колективізм, дистанція влади, прагнення уникати неприємностей, маскулізм-фемінізм. Формування корпоративної культури. Феномен приналежності до організації: інтеграція, диференціація і адаптація. Лояльність та ідентифікація в організації. Організація як система комунікацій. Комунікації у формуванні організаційної культури. Вдосконалення міжособистісного спілкування і інформаційного обміну в організації. Регулювання інформаційних потоків. Методи дослідження корпоративної культури. Методи підтримки корпоративної культури (внутрішній PR). Системи зворотного зв'язку в управлінському процесі: стендовий друк, радіо, інформаційні бюлетені, внутрішньофірмова газета і відеопрограми, системи збору пропозицій. Розвиток неформального спілкування в організації. Основна література:
Додаткова література:
V. Семінарські заняття Семінарське заняття 1. основні категорії та методи Психології управління Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Семінарське заняття 2. Психологія управлінської діяльності: Лідерство і керівництво в організації Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання:
Семінарське заняття 3. НАУКОВІ ПІДХОДИ В ДОСЛІДЖЕННІ ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання:
Семінарське заняття 4. Організація як об'єкт дослідження Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання:
Семінарське заняття 5. характеристики роботи та робочого середовища Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання: 1. Дослідження стресостійкості та якості життя. Семінарське заняття 6. Мотивація до роботи та задоволеність працею Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання: 1. Дослідження задоволеності працею та мотивації до роботи. Семінарське заняття 7. Організаційна культура Контрольні запитання:
Завдання для самостійної роботи:
Література:
Практичне завдання:
^ Курс «Психологія управління» передбачає, що студенти отримують знання необхідні в процесі організаційної діагностики, виявлення психологічних проблем в організаціях і здійснення їх аналізу, тому теоретичний курс поєднується самостійною роботою студентів, яка має на меті формування пізнавальної активності студентів, засвоєння ними основних знань та навичок у галузі психології управління. У процесі самостійної роботи студенти мають оволодіти знаннями та навичками:
І. Робота з літературними джерелами. Конспект базової літератури. Для плідної роботи з літературними джерелами студенту корисно скласти свою власну бібліографію. Процес читання має відбуватися повністю, вдумливо, до незрозумілих питань слід обов'язково повертатися, наводити додаткові довідки, щоб зрозуміти сутність думки автора. Значення незнайомих термінів слід одразу ж з'ясовувати за тлумачними словниками, енциклопедіями або спеціалізованими довідниками. У процесі роботи з літературою корисно робити виписки найважливіших думок, формулювань, окремих висловів на окремих аркушах паперу із зазначенням автора, джерела, сторінок i абзаців. Для кращого засвоєння матеріалу, розвитку творчого мислення основний зміст прочитаного доцільно формулювати у вигляді тез. Класичні визначення, оригінальні думки, вислови слід записувати до конспекту повністю із посиланням на автора, джерело i сторінку. Робота з матеріалами з «Інтернету» надає можливість отримувати нaйновiшy інформацію з різних галузей психологічної науки. 3 цією метою можна користуватися такими сайтами: http://www.psy.msu.ru, http://psylib.kiev.ua/; www.psychology.net.ru; www.openweb.ru; www.myword.ru. Аналіз додаткової літератури (реферування статті, частини монографії тощо). Аналіз має бути стислим, змістовним i записаним своїми словами та формулюваннями у формі таблиці. У пpoцеci конспектування важливо дотримуватись логічного зв'язку окремих складників тексту. У тексті аналізу корисно підкреслювати найважливіші теоретичні положення, визначення, висновки i робити помітки на полях. Реферат (аналіз літератури за заданою тематикою, реферування статті, частини монографії тощо). Обсяг реферату – 5-6 сторінок друкованого тексту 14 шрифт, 1,5 інтервал. Критерії оцінювання написання реферату:
Коректність висновків реферату Орієнтовна тематика рефератів: 1. Психолог в організації: напрями діяльності і форми роботи. 2. Уявлення про організацію. Метафори організації. 3. Проблеми взаємодії людини і організації. 4. Організаційна поведінка: проблеми опису і вивчення. 5. Співвідношення формальної і неформальної структур в організації. 6. Причини міжгрупових конфліктів в організації. 7. Шляхи і способи підвищення трудової мотивації в сучасній організації. 8. Канали і мережі організаційних комунікацій. 9. Регулювання інформаційних потоків в організації. Системи зворотного зв'язку в управлінському процесі. 10. Проблеми влади і керівництва в організаціях. 11. Стиль керівництва. Сучасні і традиційні підходи до його вивчення. 12. Кар'єра керівника. Типології кар'єр керівника. 13. Психологічний клімат в організації, його співвідношення з організаційною культурою. 14. Соціально-психологічне значення місії і цілей організації для працівників. 15. Взаємозв'язок організаційної культури і ефективності організації. 16. Людський чинник спротиву інноваціям в організації. 17. Соціально-психологічне значення системи зворотного зв'язку в управлінській комунікації. 18. Проблеми психологічної оцінки ефективності керівництва в організації. 19. Використання соціально-психологічних методів в організаційній діагностиці. 20. Соціально-психологічні проблеми формування команди в організації. ІІ. Індивідуальні навчально-дослідні письмові завдання. Дана форма самостійної роботи надає можливість студентам письмово опрацювати матеріал, здійснити критичний аналіз проблеми. ^ Аналіз ситуаційної вправи. (Опис проблемної ситуації, аналіз учасників ситуації та пошук шляхів вирішення проблеми) Критерії оцінювання виконання практичного завдання:
Лабораторні завдання: опрацювання методик;
Критерії оцінювання виконання лабораторного завдання:
|
![]() | Методичні рекомендації з підготовки до семінарських занять та виконання самостійної роботи Методичні рекомендації з підготовки до семінарських занять та виконання самостійної роботи з дисципліни «Історія України» для студентів... | ![]() | Методичні рекомендації до семінарських занять І самостійної підготовки Методичні рекомендації до практичних занять І самостійної підготовки по навчальної дисципліні «правова статистика» для студентів... |
![]() | Лекція є теоретичною основою практичних (семінарських) занять, подальшого... Методичні вказівки щодо проведення практичних (семінарських) занять та самостійної роботи студентів денної форми навчання базового... | ![]() | Методичні рекомендації до семінарських занять Політологія: Плани І методичні вказівки до семінарських занять для студентів усіх спеціальностей денної форми навчання Національного... |
![]() | Афедра криміналістики криміналістична методика плани семінарських... Криміналістика (методика): плани семінарських та практичних занять для курсантів та студентів 4-го курсів / Склали: Р. М. Шехавцов,... | ![]() | Методичні рекомендації та індивідуальні завдання для практичних занять... Методичні рекомендації та індивідуальні завдання для практичних занять І самостійної роботи студентів з дисципліни "Нарисна геометрія... |
![]() | Методичні рекомендації з організації семінарських та індивідуальних занять Методичні рекомендації з організації семінарських та індивідуальних занять з дисципліни „Економіка підприємства” для студентів напряму... | ![]() | Плани семінарських (практичних) занять з навчальної дисципліни «кримінальне... Нарські заняття проводяться з метою закріплення тих теоретичних знань з кримінального права, які студент отримує на лекціях І при... |
![]() | Методичні рекомендації до занять із самостійної й індивідуально-дослідницької... Перший проректор з навчально-методичної та наукової роботи Луганського державного університету внутрішніх справ | ![]() | Методичні рекомендації за вимогами кредитно-модульної системи навчання... Микола Іванович, завідувач кафедри трудового, земельного та екологічного права кну імені Тараса Шевченка |