Скачати 93.02 Kb.
|
Народний депутат України — особа, обрана до складу Верховної Ради України. Основні положення щодо порядку виборів, прав і обов'язків народних депутатів України визначають статті 76-81Конституції України. У складі Верховної Ради України — чотириста п'ятдесят народних депутатів України, які обираються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. НедоторканністьСтаття 80 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ. Народним депутатам України гарантується депутатська недоторканність. Проте це не означає що він не може бути притягнений до кримінальної чи адміністративної відповідальності, чи ніхто не може припинити неправомірні дії народного депутата (зупинка транспортного засобу працівником Державтоінспекції у разі порушення ним правил дорожнього руху, необхідна оборона від суспільно небезпечних посягань народного депутата ст.37 Кримінального кодексу, тощо). Щодо кримінальної відповідальності існує спеціальна процедура кримінального провадження щодо народного депутата. Згідно з п.14, ч1, ст.3 Кримінально Процесуального Кодексу від 2012 р. притягнення до кримінальної відповідальності "починається з моменту повідомлення особі про підозру у вчиненні кримінального правопорушення". Згідно зі ст. 276 КПК повідомлення про підозру обов'язково здійснюється у випадках: затримання особи на місці вчинення кримінального правопорушення чи безпосередньо після його вчинення, у разі обрання до особи одного з запобіжних заходів, наявності достатніх доказів для підозри особи у вчиненні кримінального правопорушення. Письмове повідомлення про підозру народного депутата здійснює генеральний прокурор України ст. 481 КПК, досудове розслідування кримінальних правопорушень народних депутатів здійснює державне бюро розслідувань. ст. 216 КПК. Тобто державне бюро розслідувань може розпочати досудове розслідування щодо народного депутата, а за наявності достатніх доказів для підозри народного депутата у вчиненні кримінального правопорушення Генеральний прокурор вносить до Верховної Ради подання про надання згоди Верховною Радою на притягнення народного депутата до кримінальної відповідальності. ст. 218Регламенту Верховної Ради. В досудовому слідстві не можуть проводитись тільки слідчі дії щодо народного депутата, ч.3, ст.482 КПК, а щодо інших учасників справи вони можуть проводитись для збирання доказової бази по справі. Таким чином за новим КПК народний депутат може бути позбавлений депутатської недоторканості в (частині кримінальної відповідальності) уже на стадії досудового розслідування. За Кримінально Процесуальним Кодексом від 1961р. Верховна Рада надавала згоду на притягнення депутата до кримінальної відповідальності тільки по закінченні досудового слідства за результатами якого слідчим складався обвинувальний акт щодо народного депутата на підставі якого відповідний прокурор вносив подання до Верховної ради про притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата. Притягнення до кримінальної відповідальності згідно з новим КПК починається уже з моменту повідомлення про підозру, яке виноситься на етапі досудового розслідування (по суті це є пред'явлення обвинувачення за КПК 1961р). Після надання згоди на притягнення народного депутата до кримінальної відповідальності і закінчення досудового слідства відбувається судовий розгляд кримінальної справи, який закінчується виправдувальним або обвинувальним вироком. Щодо притягнення народного депутата до адміністративної відповідальності, то він може бути притягнений до адміністративної, щодо нього може скластись протокол про адміністративне правопорушення за винятком притягнення до адміністративної відповідальності в вигляді адміністративного арешту, громадських чи виправних робіт (рішення Конституційного суду України № v012р710-03.) На притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді адміністративного арешту, громадських чи виправних робіт, також потрібна згода Верховної Ради. У решті випадків у цивільних, господарських, кримінальних справах що стосуються особисто народного депутата, має такий самий правовий статус як звичайні громадянин, за винятком примусового його приводу до суду, у разі нез'явлення його в судове засідання без поважних причин за судовою повісткою. Народний депутат може бути відповідачем у суді за цивільними справами, господарськими справами. Кожен може припинити неправомірне посягання народного до депутата щодо майна життя та здоров'я, честі та гідності, його чи інших громадян. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп. Народні депутати України не можуть бути без згоди Верховної Ради України притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані. [ред.] ^ Президент Віктор Янукович схвалив збільшення фінансування утримання апарату Верховної Ради на 7,6%, або на 66089,8 тис. гривень: з 869821,2 тис. гривень 2012 року до 935971 тис. гривень 2013-го. -AAA+ Про це йдеться в тексті опублікованого закону про державний бюджет, пише «Українська правда». Держбюджетом передбачається виділення на здійснення Радою законодавчої діяльності 516 млн гривень. При цьому у внесеному до Ради Кабінетом Міністрів проекті держбюджету на наступний рік пропонувалося виділити 456 млн гривень на ці цілі. Також на організаційне, інформаційно-аналітичне обслуговування, матеріально-технічне забезпечення діяльності парламенту виділяється 302 млн 600 тис. гривень. Крім цього, передбачено кошти на фінансову підтримку санаторно-курортного комплексу управління справами Ради в розмірі 88 млн 500 тис. гривень. На висвітлення діяльності Ради через засоби телебачення і радіомовлення та підтримку видання газети «Голос України» і журналу «Віче» виділяється 28 млн 900 тис. гривень. Як повідомлялося, 17 грудня Янукович підписав прийнятий Радою 6 грудня закон про держбюджет на 2013 рік. У грудні 2011 року Рада при прийнятті держбюджету на 2012 рік скоротила фінансування утримання свого апарату на 15%, порівняно з 2011 роком.
Крім того, кожен нардеп отримує 8 тисяч гривень щомісяця на додаткові витрати: оплату мобільного, оренду офісу, авторські публікації, канцтовари. Новація для нинішніх обранців – обов`язковий ноутбук. Плюс службове авто, санаторно-курортні блага, нерухомість і безкоштовна освіта. В українських депутатів найбільші пільги в світі. Про це пише газета "Сегодня". Видання порівняло, де вигідніше бути народним обранцем: в Україні чи на Заході. Українські народні депутати одержують набагато менше, ніж у Європі, зате вони - чемпіони світу з пільг. "На руки я одержував чистими в середньому 14 000 гривень, іноді менше. У цю суму вже включені всі надбавки і премії. Наприклад, мені належить невелика доплата як голові підкомітету з питань депутатської етики", - повідомив виданню депутат від НУ-НС 6-го скликання Юрій Гримчак. Також українські депутати мають право безплатно їздити і літати по всій території країни, іногородні забезпечуються житлом у столиці, вони можуть одержувати безплатні путівки до санаторію Верховної Ради, лікуватися в елітній лікарні "Феофанія", користуватися службовим авто до 20 годин на місяць. Ще їм продовжують платити повну зарплату цілий рік після завершення їхніх повноважень і півзарплати - до виходу на пенсію, якщо вони так і не знайшли нову роботу. Кожен народний депутат на заслуженому відпочинку живе в 14 разів краще за звичайного пенсіонера. Як пише " Сегодня ", середня грошове забезпечення екс-обранця - 15 717 грн. За даними Пенсійного фонду, таких екс-депутатів в Україні 950, і кожен рік держава витрачає на них понад 179 млн грн. За інформацією видання, така ж кількість рядових пенсіонерів обходиться казні в 12,8 млн на рік (середня пенсія по країні - 1129 грн). Крім того, в 2011 році, за даними апарату ВР, на колишніх депутатів скарбниця витратила 86 млн грн. З них 82 млн пішло на допомогу безробітним нардепам, адже, за законом, доти, доки екс-депутат не знайде нову роботу, держава виплачує йому перший рік всю зарплату щомісячно, а далі - по 50%. |