Урок № пісенність у вокальній музиці




НазваУрок № пісенність у вокальній музиці
Дата конвертації28.06.2013
Розмір61.9 Kb.
ТипУрок
skaz.com.ua > Література > Урок
Урок № 4. ПІСЕННІСТЬ У ВОКАЛЬНІЙ МУЗИЦІ
Вступ

Прикладом пісенності у вокальній музиці є Дума кобзаря „Ой чи довго ще нам” з опери відомого українського композитора Миколи Віталійовича Лисенка „Тарас Бульба”.

Дума – це своєрідний імпровізаційно-речитативний епічний твір для голосу в супроводі бандури.
Слухання. М. Лисенко. Опера „Тарас Бульба” (Дума „Ой чи довго ще нам”)

У думі з опери „Тарас Бульба” кобзар розповідає про скрутне становище українського народу, про утиски з боку польської шляхти.

За мелодичною будовою, досить мінливою ритмікою, специфічними зворотами й глибоко оригінальним супроводом вона сприймається як глибоко народний твір.
Демонстрація української народної пісні „Дівка Явдошка”

В українській народній пісні „Дівка Явдошка” поєднуються пісенність і танцювальність.

Зверніть увагу на її незвичну побудову, адже пісня починається із заспіву пісенного характеру, а приспів має чітко виражений танцювальний характер.

Виконуйте її наспівно і виразно, чітко промовлючи кожне слово, протягуючи голосні звуки.
Розучування української народної пісні „Дівка Явдошка”

Реприза – це знак повтору в музиці.
Караоке. Пісня „Дівка Явдошка”

1. Дівка Явдошка сіяла пшеницю.

Приспів:

Джар, джар, джарочка,

чи варила, душа мила, чи варила джар

2. Дівка Явдошка пшеницю полола.

Приспів.

3. Дівка Явдошка пшеницю жала.

Приспів.

4. Дівка Явдошка пшеницю в'язала.

Приспів

5. Дівка Явдошка пшеницю возила.

Приспів.

6. Дівка Явдошка пшеницю молотила.

Приспів

7. Дівка Явдошка пшеницю молола.

Приспів.
Підсумки уроку

Сьогодні ми розглядали тему пісенності у вокальній музиці, прослухали Думу кобзаря „Ой чи довго ще нам” з опери відомого українського композитора Миколи Лисенка „Тарас Бульба” і розучили українську народну пісню „Дівка Явдошка”.

Урок № 5. ТАНЦЮВАЛЬНІСТЬ
Вступ

Ми вже прослухали та проспівали багато творів пісенного характеру, однак цим музика не обмежується. Ми не можемо обійтися без танцювальності. Отож, сьогодні говоритимемо про танцювальність.
Відомості про традиції збору врожаю

Прикладом музики танцювального характеру є українська народна пісня „Вийшли в поле косарі”. Вона пов’язана зі старовинними обрядами, які супроводжували збір урожаю. Зокрема, дожинаючи ниву, женці залишали жмут пшениці або жита, зв’язували його і виминали зерно на землю, щоб добре родила. Між стеблами клали скибку хліба із сіллю та черепок із водою для „духів” поля.

Із квітів та колосся сплітали вінок й одягали на голову найкращій жінці. Останній сніп, прикрашений квітами та стрічками, несли в село. Під час виконання обрядів (у полі, по дорозі додому та за святковим столом) люди співали обжинкових пісень: прославляли щедру ниву, рясний урожай і хліборобську працю.
Демонстрація української народної пісні „Вийшли в поле косарі”
Розучування української народної пісні „Вийшли в поле косарі”

Розучимо пісню „Вийшли в поле косарі” за допомогою нотного запису.

Зверніть увагу на ліги у вокальній музиці. Вони означають, що один склад розспівується на декілька нот.

Ліга (у вокальній музиці) - це розспівування одного складу на декілька нот
Слухання. Український народний танок „Козачок”

Про танцювальність ми можемо говорити, слухаючи український народний танок «Козачок». Він виник серед воїнів-козаків, про що свідчить назва танцю. Козачок виконують одна або кілька пар танцюристів. Музика звучить у швидкому темпі, тому танцюристи мають бути дуже вправними. Виконавці козачка часто змагаються між собою у танцювальній майстерності, але всі вони виконують рухи, встановлені давніми традиціями.

Цей танок рухливий, бадьорий і життєрадісний, хоча іноді він починається повільним вступом ліричного характеру.
Відомості про Фінал симфонії невідомого автора („Козачок”)

Мелодію українського народного танцю „Козачок” ми можемо почути також у Фіналі симфонії невідомого автора.

Симфонія – великий музичний твір для симфонічного оркестру.

Поміркуйте, яких якостей набув народний танець у симфонічному творі.
Слухання. Невідомий автор. Симфонія (фінал, „Козачок”)
Підсумки уроку

Сьогодні ми переконалися, що танцювальність є однією із найважливіших властивостей музики. Ми дізналися про український народний танок „Козачок” і розучили українську народну пісню „Вийшли в поле косарі”.

Урок № 6. ТАНЦЮВАЛЬНІСТЬ
Вступ

Ми вже знаємо, що „три кити” (три типи) музики пісня, танець і марш можуть перерости у пісенність, танцювальність, маршовість. Це ми вже побачили на прикладах багатьох музичних творів. А сьогодні поглибимо свої знання про танцювальність музики.
Розповідь про іспанські мотиви у творчості М. Глінки

Дуже часто до народної танцювальної музики зверталися професійні композитори. Наприклад, Михайло Іванович Глінка, відомий російський композитор ХІХ ст.

Завітавши на два роки до Іспанії, він був вражений незвичайною особливістю, експресивністю, національним колоритом іспанського танцю „хота” і, навіть не зважаючи на складність рухів, навчився його танцювати. На карнавалах Глінку неможливо було відрізнити від професійних іспанських танцюристів. Повернувшись додому, він спробував негайно відтворити мелодію цього танцю. Так з’явивися твір „Арагонська хота”.

До речі, назва „Арагонська” походить від назви іспанського міста Арагон.

Зверніть увагу, як звучать іспанські національні інструменти – кастаньєти.

Музику „Арагонської хоти” характеризують яскрава танцювальність та витонченість звучання струнних інструментів.
Слухання. М. Глінка. „Арагонська хота”
Демонстрація поспівки „Дівчатка ми”

Розучуючи та виконуючи цю поспівку, слід звернути увагу на її легкість, граціозність, навіть пустотливість, а також підкреслити танцювальність.
Розучування поспівки „Дівчатка ми”
Караоке. Поспівка „Дівчатка ми”

Дівчатка ми, веселі ми,

Красивий весь наш рід.

Коли настане літо,

Тоді підем в похід!

Тоді підем в похід!
Підсумки уроку

Сьогодні ми поглибили свої знання про танцювальність музики. Прослухали «Арагонську хоту» відомого російського композитора ХІХ ст. Михайла Глінки та розучили поспівку „Дівчатка ми”.
Урок № 7. МАРШОВІСТЬ
Вступ

Ми вже розглянули приклади пісенної та танцювальної музики.

Розшифруйте музичний запис й дізнатеся, про яку властивість музики йдеться.

Мова йшла про танцювальність, адже це ж українська народна пісня „Вийшли в поле косарі”. Вона є прикладом легкої, рухливої, танцювальної музики.

Проспівайте українську народну пісню „Вийшли в поле косарі”
Караоке. Українська народна пісня „Вийшли в поле косарі”

1.Вийшли в поле косарі

Косить ранком на зорі.

Приспів: Гей, ну те, косарі,

Бо не рано почали.

Хоч не рано почали,

Так багато утяли!

2. До обіду покосили,

Гострі коси потупили...

Приспів

3. По обіді спочивали,

Гострі коси поклепали...

Приспів

4. Увечері холодком

Йшли додому всі рядком...

Приспів

5. А в стоги як поскладаєм,

То добряче погуляєм!

Приспів
Демонстрація поспівки „Ми хлопчики”

Прикладом маршової музики є поспівка „Ми хлопчики”.
Розучування поспівки „Ми хлопчики”
Караоке. Поспівка „Ми хлопчики”

Ми хлопчики, молодчики,

Не перевівсь наш рід.

Коли настане літо,

Ми теж підем в похід!

Ми теж підем в похід!
Слухання. Є. Адамцевич. „Запорізький марш”

Українській музиці притаманна не лише танцювальність. Вона сповнена також інтонаціями українських народних козацьких пісень, яким характерна саме маршовість.

Наприклад, український бандурист Євген Адамцевич зберіг для нас чудову мелодію козацького маршу.
Демонстрація української народної пісні „Гей, там, на горі, Січ іде”

Прикладом маршовості у вокальній музиці є наступний твір, з яким ми познайомимося. Це українська народна пісня „Гей, там, на горі, Січ іде”.

Прослухайте її і поміркуйте: про що в ній розповідається?

Які засоби музичної виразності допомагають розкрити маршовість у музиці?
Аналіз прослуханого твору

Багато духових оркестрів України мають у репертуарі цю пісню-марш. Вона складає основу виконуваної ними маршової музики.
Розучування української народної пісні „Гей, там, на горі, Січ іде”

Розучування пісні „Гей, там, на горі, Січ іде” розпочніть з відплескування ритмічного малюнка за нотним записом. І хоча мелодія пісні запам’ятовується досить легко, розучуйте її в повільному темпі, стримано, фраза за фразою, а також стежте за правильним голосоведінням та ритмічною будовою. Вже після засвоєння мелодії пісні переходьте до вивчення наступних куплетів.
Підсумки уроку

Ми сьогодні дізналися про одну з найважливіших властивостей музики – марш овість та познайомилися зі зразками музичних творів маршового характеру: „Запорізьким маршем” Євгена Адамцевича, поспівкою „Ми хлопчики” й українською народною піснею „Гей, там, на горі, Січ іде”.

Схожі:

Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок тема уроку : Пісня, танець, марш переростають у пісенність, танцювальність, маршовість
Тема уроку : Пісня, танець, марш переростають у пісенність, танцювальність, маршовість
Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок спеціальна форма навчання. Класики І сучасні педагоги про урок
Головна мета виховання А. С. Макаренко, В. О. Сухомлинського про можливості виховання
Урок № пісенність у вокальній музиці iconМелітопольський державний педагогічний університет Спеціальність:...
Формування сонатно-симфонічного циклу, як нової форми му- зичного мислення в музиці XVIII століття
Урок № пісенність у вокальній музиці iconАнонс акції "Урок пам'яті" до 70-річчя масових розстрілів українців у тюрмах Львова
У середу 22 червня о 8: 30 у Львові біля колишньої тюрми на вул. Замарстинівській, 7 розпочнеться акція "Урок пам'яті" організоване...
Урок № пісенність у вокальній музиці iconОлекса Стороженко «Скарб». Гумористичне, викривальне зображення головного персонажа
В основі всіх шкільних технологій – урок. Не надто важливо, що його тепер називають десятками нових слів – спілкування, колективне...
Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок як основна форма організації навчання у середніх та професійно-технічних...
Форма, форма навчання, форма організації навчання, функції форм організації навчання, форми теоретичної та практичної підготовки,...
Урок № пісенність у вокальній музиці iconУроку. Урок формування вмінь І навичок

Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок №2
Тема уроку: Класифікація за магнітними, механічними, фізико-хімічними властивостями матеріалів
Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок побудований правильно
Працівник унаслідок захворювання був тимчасово непрацездатним протягом 16 днів
Урок № пісенність у вокальній музиці iconУрок 20 Тема: Німеччина у 1871-1900 рр
Німеччини І суть політики «культуркампф», пангерманізму та мілітаризму у Німеччині
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2015
звернутися до адміністрації
skaz.com.ua
Головна сторінка