Скачати 164.34 Kb.
|
Лекція. Тема 3. Стратегічний контекст підприємства. План лекції. 3.1. Суть стратегічного контексту підприємства. 3.2. Типові стратегічні рішення. 3.3. Підприємство у ринковій економічній системі та його стратегії. 3.4. Складові “стратегічного набору” підприємства та їх взаємозв’язок. 3.5. Поняття стратегічного планування. 3.6. Загальні принципи формування стратегії підприємства. Знати: суть основних понять і підходів трактування категорій “стратегічний контекст”, “стратегічне рішення”, “стратегічний набір”, “стратегічна прогалина”, “стратегічне планування”, типові стратегічні рішення, складові “стратегічного набору”, алгоритм стратегічного планування. Розуміти: зміст стратегічного контексту та “стратегічного набору” і його важливість в управлінні підприємством. Вміти: формулювати типові стратегічні рішення, складати “стратегічний набір” підприємства. Ключові терміни і поняття: стратегічний контекст, стратегічне рішення, “стратегічний набір”, стратегічна прогалина, стратегічне планування, типові стратегічні рішення, підприємство, принципи формування стратегії. 3.1. Суть стратегічного контексту підприємства У стратегічному контексті підприємство розглядається як структурна одиниця національної економіки, як свідоме об’єднання людей, які переслідують досягнення певних довгострокових комерційних цілей, які стосуються:
Підприємство може бути як одно-, так і мультибізнесовою структурою, тому мова може йти як про бізнес підприємства в цілому, так і про окремі його види, сектори (продукти чи ринки). Вони, ці елементи, називаються стратегічними зонами господарювання – СЗГ. Перший аспект стратегічного контексту підприємства – вибір бізнесу (напрямків бізнесу та їх конфігурації). Зовнішні фактори розвитку підприємства, реакція на їх дію з боку підприємства, надають стратегічність його розвитку, тобто визначають вибір бізнесу і тип конкурентної поведінки. Даний стратегічний аспект діяльності підприємства стосується довгострокових перспектив розвитку, обраних під впливом зовнішніх факторів. Другий аспект стратегічного контексту підприємства – забезпечення конкурентної переваги підприємства у обраних сферах бізнесу (вибір стратегій). Тобто це питання вибору ефективних, адекватних бізнесу підприємства стратегій, які базуються на стійкій конкурентній перевазі. Шляхами забезпечення такої переваги можуть бути:
Зауважимо, що конкурентна стратегія (їх є 5: лідерство у витратах, диференціація, фокусування (з мінімізацією витрат, з диференціацією, з оптимізацією витрат)) є вужчою за стратегію бізнесу в цілому, яка охоплює також функціональні стратегії. ^ (тобто щодо вибору бізнесі, їх конфігурації, а також забезпечення конкурентної переваги) на перспективу. Основою цього є поєднання ресурсів і потенціалу, навичок підприємства з одного боку, і можливостей та загроз, що існують у навколишньому середовищі, з іншого. Завданнями управління діяльністю підприємства у стратегічному контексті є:
^ – визначені можливості підприємства сприймати зміни у середовищі та ефективно реагувати на них у ході реалізації довгострокових цілей за допомогою альтернативних стратегічних рішень. Стратегічний контекст управління підприємством фактично передбачає створення плану (сценарію) стандартних стратегічних рішень щодо напрямків бізнесу, і процедур щодо організації розвитку бізнесу на основі конкурентних переваг у кожній СЗГ. 3.2. Типові стратегічні рішення Стратегічні рішення на підприємстві є концептуальними і стосуються вибору:
Особливістю таких рішень є те, що вони головним чином пов’язані з:
Такі рішення характеризуються високим рівнем невизначеності і мають глобальні наслідки для підприємства. Отже, Стратегічні рішення – це концептуальні рішення, що спрямовані на перспективу і впливають на розподіл ресурсів за видами, сферами і напрямками діяльності підприємства (галузі, ринки, сегменти), напрямками його розвитку (зростання, стабілізація, скорочення, ліквідація) і визначають стосунки підприємства з оточуючим середовищем (партнерські, конкурентні). Тактичні рішення – це поточні рішення, пов’язані з вибором найбільш ефективних способів використання ресурсів у визначених підприємством стратегічних напрямках їх використання (в обраних СЗГ). Оперативні рішення – організація оптимального використання ресурсів за обраними найбільш ефективними способами використання ресурсів з метою досягнення запланованих тактичних цілей. ^
Сукупність таких рішень приймається на кожному підприємстві і завжди спрямована на оптимізацію бізнесу і забезпечення конкурентної переваги на перспективу. 3.3. Підприємство у ринковій економічній системі та його стратегії У попередньому питанні ми з’ясували, що стратегія підприємства стосується вибору напрямків у бізнесі й таких його конфігурації і організації (спеціалізації, інтеграції, диверсифікації) та ринкових позицій і конкурентної поведінки, за яких воно було б здатне довгий час ефективно працювати. Зміст “стратегічного набору” підприємства значною мірою визначається його належністю до різних класифікацій господарських організацій, які мають свої специфічні риси:
Тобто визначення змісту та структури стратегії залежить з-поміж іншого й від законодавчих норм. У ринковій економіці підприємство виступає відкритою багатофункціональною мікросистемою, структурованою за певними ознаками (функціональними, відтворювальними, організаційно-економічними). Підприємство у ринковій економічній системі діє через відповідні функції на:
Сучасне підприємство виступає як система бізнесу, що ефективно поєднує в собі два основних елемента: підсистему відособлених бізнесів і підсистему агрегованих видів діяльності, що їх забезпечує. За такої організації, загальна структура підприємства охоплює блок окремих бізнесів і блок спеціалізованих видів діяльності. Конкретний бізнес у структурі підприємства повинен фінансуватися зі свого доходу, і в основному розвиватися за рахунок цього доходу. У стратегічному контексті окремий конкретний бізнес підприємства з позицій зовнішнього середовища розглядається як стратегічна зона господарювання – СЗГ (СОБ), а з позицій підприємства – як стратегічний господарський центр (СГЦ або СГП), для якого налагоджений свій облік доходів, витрат, інвестицій і для якого може бути розроблена конкретна бізнес-стратегія. ^
Існують й інші способи класифікації стратегій: за функціональною ознакою (маркетингова, виробнича, фінансова…); за стадіями економічного розвитку (зростання, скорочення, стабілізації); за місцем у конкурентній боротьбі тощо (рис. 3.1). Кожна з виділених стратегій має конкретне прикладне значення, свої специфічні особливості та сферу застосування. ![]() Рис. 3.1. Класифікація стратегій підприємства 3.3. Складові “стратегічного набору” підприємства та їх взаємозв’язок Стратегічний набір – комплекс стратегічних рішень, вказівок і процедур щодо напрямків бізнесу і організації розвитку підприємства, тобто система стратегій, що має заповнити стратегічну прогалину в діяльності підприємства. Стратегічна прогалина – інтервал між можливостями, зумовленими наявними тенденціями розвитку підприємства у зовнішньому оточенні, та бажаними орієнтирами. До стратегічного набору входять:
Охоплюють конкретний вид діяльності і формуються на рівні самостійних господарських центрів (СГЦ). Якщо підприємство спеціалізується на одному виді діяльності, то бізнес-стратегія формується як загальна. Якщо підприємство є мультибізнесовою структурою, має декілька СГЦ, то для кожного з них розробляється своя бізнес-стратегія. Бізнес-стратегія стосується розробки і обґрунтування заходів щодо:
- функціональна стратегія. Стосується окремого функціонального процесу, напряму господарської діяльності підприємства – маркетингу, виробництва, науково-дослідних та дослідно-конструкторських розробок (НДДКР), фінансів, інвестицій, організаційної системи управління (ОСУ), кадрів, соціального і екологічного аспектів діяльності. - ресурсна стратегія. Стосується окремих ресурсів забезпечення стратегічної діяльності підприємства (матеріальних, фінансових, кадрових, інформаційних).
Стосується окремих операційних одиниць підприємства (заводів, магазинів) та підрозділів (цех, окреме виробництво, робоче місце). Такі стратегії слугують вирішенню специфічних проблем, пов’язаних з реалізацією окремих цілей окремих оперативних підрозділів підприємства. Корпоративна стратегія ґрунтується на концепції підприємства як сукупності різних стратегічних областей бізнесу (СЗГ) і стосується комбінації елементів інвестиційного портфеля. Тобто визначають корпоративну стратегію комбінації СЗГ, в яких підприємство намагатиметься досягти своїх цілей. Бізнес-стратегії відіграють ключову роль у обґрунтуванні та забезпеченні досягнення підприємством потрібного рівня конкурентоспроможності в його конкретному бізнесі. Розробляється для окремих СЗГ. Ці стратегії спрямовані на забезпечення сильної довгострокової конкурентної позиції в даній СЗГ. Функціональні стратегії розробляють для окремого функціонального підрозділу або напрямку всередині визначеної сфери бізнесу. Вони є більш вузькими і конкретизують окремі деталі у загальній стратегії за рахунок визначення підходів, необхідних дій і практичних заходів із забезпечення керування окремими підрозділами чи філіями бізнесу (рис. 3.2, рис. 3.3). Ресурсні стратегії обґрунтовують ресурсне забезпечення стратегічної діяльності підприємства по окремим бізнес-стратегіям і стратегії підприємства в цілому з врахуванням вимог функціональних стратегій. Операційні стратегії конкретизують стратегії СГП підприємств по їх основним операційним одиницям: заводам, магазинам, конкретним виробництвам, цехам, робочим місцям. Розробляються всередині функціональних напрямів. Стосуються розв’язання щоденних оперативних завдань, що мають стратегічну важливість (рекламні кампанії, закупівля сировини, керування запасами, ремонт, транспортування тощо). ![]() Рис. 3.2. Аспекти і проблематика стратегічних рішень підприємства ![]() Рис. 3.3. Зміст функціональних стратегій підприємства 3.5. Поняття стратегічного планування Стратегічне планування – форма вироблення і представлення стратегії підприємства, тобто форма визначення стратегічного аспекту його діяльності, в якій дається оцінка економічних можливостей і проблем підприємства у досягненні певних довгострокових цілей на основі обраної стратегії поведінки. ^ :
За допомогою стратегічного планування підприємство визначає і обґрунтовує намір досягти певних довгострокових цілей. ^ . Алгоритм стратегічного планування:
А далі продовжується процес управління підприємством у таких етапах:
3.6. Загальні принципи формування стратегії підприємства Розкриваючи стратегічний контекст підприємства слід зупинитися на загальних принципах формування стратегії підприємства, на вимогах до його “стратегічного набору” і на типових рисах стратегії як інструмента довгострокової економічної політики підприємства. Отже, як ми з’ясували раніше, сучасне поняття стратегії підприємства засноване на уявленні про неї як про специфічний інструмент довгострокового управління підприємством з урахуванням перспективи розвитку подій та адекватної поведінки самого підприємства. І як специфічний інструмент довгострокової економічної політики підприємства стратегія, хоча поняття це і абстрактне, має певні характерні риси:
Основні вимоги до стратегій представлені на рис. 3.4. ![]() Рис. 3.4. Основні вимоги до стратегій підприємства При цьому, стратегія як інструмент довгострокової економічної політики підприємства, а саме: як програма дій у формі його конкретного “стратегічного набору”, повинна:
Дотримання зазначених принципів при формування та дотриманні стратегії розвитку підприємства як його «стратегічного набору» дозволяють підприємству вижити і досягти своєї мети у довгостроковій перспективі. |
![]() | Тема «Стратегічний контекст підприємства» Методи оцінки зовнішнього середовища: модель 5-ти факторної конкуренції М. Портера, step-аналіз, оцінка привабливості галузі за Топсоном,за... | ![]() | 6. Стратегії диверсифікації діяльності підприємства У диверсифікованій компанії менеджерам необхідно створити стратегію для мультибізнесу, багатогалузевий стратегічний план дій для... |
![]() | Лекція. Тема Стратегії зовнішнього розвитку підприємства Знати: суть категорії “зовнішній розвиток підприємства”, сценарії зовнішнього розвитку підприємства, поняття прямої та зворотної... | ![]() | Лекція. Тема 10. Матричні методи у формування корпоративної стратегії підприємства Матричні методи визначення стратегічного становища підприємства та оцінки стратегічних альтернатив |
![]() | Лекція. Тема Корпоративна стратегія підприємства Знати: суть категорії “корпоративна стратегія підприємства”, сценарії широке І вузьке трактування корпоративної стратегії, типи,... | ![]() | Лекція 2 17 лекція 31 тема 4 обґрунтування господарських рішень та оцінювання їх ефективності 49 Вивчення дисципліни передбачає наявність знань з наступних дисциплін: «Теорія ймовірностей та математична статистика», «Теорія статистики»,... |
![]() | Лекція 16 тема: фінансово-економічні результати та ефективність Головний зміст фінансової діяльності підприємства (організації) полягає в належному забезпеченні фінансування | ![]() | Розділ особливості комерційної діяльності промислового підприємства... Важливим розділом поточного плану підприємства є виробнича програма або план виробництва та реалізації продукції |
![]() | Лекція №2 Тема: “ Види ремонтів, системи планово попереджувальних ремонтів.” План лекції Енергоустаткування та мережі є частиною основних підприємницьких (виробничих) фондів підприємства | ![]() | Лекція. Тема Місія та цілі підприємства Знати: суть основних понять І підходів трактування категорій “місія”, “мета”, “ціль”, факторів, що визначають ці поняття, вимог до... |