Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами




Скачати 351.81 Kb.
НазваМетодичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами
Сторінка1/3
Дата конвертації02.02.2014
Розмір351.81 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
skaz.com.ua > Фізика > Методичні рекомендації
  1   2   3


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Херсонська державна морська академія

Кафедра природничо-наукової підготовки


Реєстр _________

Шифр _________
Методичні рекомендації

до підготовки і виконання лабораторних робіт

курсантами денної та студентами

заочної форм навчання

з дисципліни Фізика

(частина 4)

Верещака М.П.

Івченко В.В.

Колечинцева Т.С.

Лебедь О.М.



галузь знань

0701 Транспорт і транспортна інфраструктура

^ 0507 Електротехніка та електромеханіка

напрям

підготовки

6.070104 Морський та річковий транспорт

6.050702 Електромеханіка


Херсон 2012
Методичні рекомендації до підготовки і виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами заочної форм навчання з дисципліни фізика (частина 4) / Укладачі: Верещака М.П., Івченко В.В., Колечинцева Т.С., Лебедь О.М. – Херсон.: ХДМА, 2012. – 26 c.
Рецензенти: Овдій В.М. кандидат фізико-математичних наук, доцент Херсонського державного Університету.
Методичні рекомендації розглянуто і ухвалено на засіданні кафедри природничо-наукової підготовки

(Протокол № 2 від « 06 » жовтня 2011р.)
Завідувач кафедри ______ Бабійчук А.М.

природничо-наукової підготовки
Схвалено навчально-методичним відділом академії

Начальник навчально-методичного ____ Черненко В.В.

відділу
Друкується за рішенням Вченої ради ХДМА

(Протокол № 10 від « 29 » травня 2012р.)

Інструкція з техніки безпеки

під час роботи в лабораторії фізики


  1. Будьте уважні і дисципліновані, точно виконуйте вказівки викладача.

  2. Не починайте виконувати роботу без дозволу викладача .

  3. Розміщуйте прилади , матеріали , обладнання на своєму робочому місці так, щоб запобігти падінню або перекиданню.

  4. Перед виконанням роботи необхідно уважно вивчити її зміст і виконання.

  5. Щоб запобігти падінню під час проведення дослідів, скляні посудини обережно закріплюйте в лапці штатива .

  6. Під час проведення дослідів не допускайте граничних навантажень вимірювальних приладів . Працюючи з приладами із скла будьте обережні. Не виймайте термометри з пробірок із затверділою речовиною.

  7. Стежте за справністю всіх кріплень у приладах і пристроях. Не доторкайтесь до обертових частин машин і не нахиляйтесь над ними .

  8. Для складання експериментальних установок користуйтесь проводами з міцною ізоляцією та без видимих пошкоджень .

  9. Складаючи електричне коло, уникайте перетину проводів, забороняється користуватися провідниками зі спрацьованою ізоляцією і вимикачами відкритого типу.

  10. Джерела струму в електричне коло вмикайте в останню чергу . Складне коло вмикайте тільки після перевірки і дозволу викладача . Наявність напруги в колі перевіряйте тільки приладами або показниками напруги.

  11. Не доторкайтесь до елементів кола , що не мають ізоляції і перебувають під напругою. Не виконуйте повторно з'єднань у колах і не замінюйте запобіжники до вимикання джерела електроживлення .

  12. Стежте за тим ,щоб під час роботи випадково не доторкнутися до обертових частин електричних машин. Не виконуйте повторних з'єднань в електроколах машин до повної зупинки ротора машини .

  13. Не доторкайтесь до корпусів стаціонарного електрообладнання затискачів відімкнутих конденсаторів.

  14. Користуйтеся інструментом з ізолюючими ручками .

  15. Після закінчення роботи від'єднайте джерело електроживлення , потім розберіть електричне коло .

  16. Не залишайте робочого місця без дозволу викладача .

  17. Виявивши несправність в електричних пристроях, що перебувають під напругою , негайно повідомте викладача .

Інструкція з протипожежної безпеки


  1. При виникненні пожежі в інституті подається сигнал "пожежної тривоги" - переривчасті дзвінки протягом 30 секунд.

  2. З подачею сигналу "пожежна тривога" навчальні заняття в інституті припиняються. Учні, викладачі і працівники навчального закладу з приміщень евакуюються, а особовий склад ланки пожежогасіння негайно приступає до ліквідації вогнища пожежі, наявними первинними засобами гасіння (вогнегасники , пісок , внутрішні пожежні крани й інше ), до прибуття пожежної команди .

  3. Повідомлення про пожежу по телефону "101" повідомляється спокійно і чітко . При повідомленні необхідно : вказати місце пожежі, що горить і назвати своє прізвище . Докладне повідомлення про пожежу забезпечує швидке прибуття пожежної команди до місця пожежі і дозволяє їй заздалегідь визначити план своїх дій ,що є істотним у справі успішного гасіння .


Надання першої допомоги потерпілому

при нещасних випадках


  1. У випадку дотику людини до струмоведучих частин і попадання його під напругу, необхідно звільнити його від дії електричного струму шляхом відключення електроустановки від джерела живлення, а при неможливості відключення - відтягнути його за одяг або застосувавши підручний ізоляційний матеріал.

  2. ^ Після звільнення потерпілого від дії електричного струму необхідно викликати лікаря і зробити йому першу медичну допомогу (телефон швидкої допомоги «103»).

  3. Якщо потерпілий не знепритомнів, продовжує дихати й у нього нормально працює серце, варто укласти його, розстебнути одяг, забезпечити повний спокій до прибуття лікаря.

  4. При відсутності в постраждалого дихання й пульсу необхідно зробити йому штучне дихання і непрямий (зовнішній) масаж серця. Під час медичної допомоги необхідно стежити за зіницями очей. Широкі зіниці вказують на різке погіршення кровообігу мозку. При такому стані необхідне негайно надавати допомогу.

  5. Якщо в потерпілого відсутні дихання і пульс, то допомогу необхідно проводити в такому порядку:

  • укласти потерпілого на спину і під його голову підкласти валик зі згорнутого одягу;

  • розташуватися з лівої сторони від постраждалого, свою ліву руку підвести під його потилицю і відкинути його голову назад ;

  • відкрити потерпілому рот, звільнити його від слизу за допомогою марлі або носової хустки і, зробивши два-три глибоких вдихи, удмухувати через марлю або хустку повітря зі свого рота в рот потерпілого ;

  • звільнити рот і ніс потерпілого по закінченні вдмухування, щоб не заважати вільному видихові.

  1. З появою перших слабких вдихів у потерпілого, варто робити штучний вдих у момент початку самостійного вдиху.

  2. При поновленні у постраждалого самостійного дихання якийсь час варто продовжити штучне дихання до повного приведення потерпілого у свідомість або до прибуття лікаря.

  3. Якщо у потерпілого відсутній пульс, необхідно проводити зовнішній масаж серця.

  4. Надання допомоги не можна припиняти, навіть якщо потерпілий не подає ознак життя.

  5. Необхідно вивчити прийоми надання першої допомоги при враженні електричним струмом і вміти застосовувати їх при необхідності.

  6. При наданні допомоги потерпілому не дозволяється допускати охолодження його тіла.

  7. Необхідно вміти надавати першу допомогу при опіках, тому що опік-це рана, у яку легко може потрапити інфекція.

  8. Не слід зривати з обпаленого місця одяг і відривати прилиплу до рани білизну.

  9. При опіку очей електричною дугою варто робити холодні примочки розчином борної кислоти.


Алгоритм виконання лабораторного заняття
1. Уважно продумайте мету роботи,

2. Вивчіть і охарактеризуйте вимірювальні прилади, якими будете користуватися:

  • визначте ціну поділки і розмір шкали,

  • знайдіть похибку вимірювань даним приладом.

3. Зробіть необхідні малюнки і креслення та заповніть таблиці,

4. Визначте закономірність процесів, які ви спостерігали,

5. Запишіть показники приладів; врахуйте, що ні один вимірювальний прилад не дає точного значення вимірювальної величини.

6. Зробіть необхідні розрахунки, користуючись законами, описуючими дані явища.

7. Зробіть висновок, визначте головне в спостереженнях та розрахунках.

Правила поводження

при виконанні лабораторного заняття


  1. При виконанні лабораторних робіт дотримуйтесь техніки безпеки.

  2. Дотримуватись правил техніки безпеки та безпеки життєдіяльності.

  3. На заняття з'являтись вчасно без запізнень.

  4. Слідкувати за зовнішнім виглядом, з'являтись на заняття у відповідній формі одягу.

  5. Бути ввічливим, з повагою ставитись до викладачів, курсантів, технічного персоналу.

  6. Адекватно реагувати на зауваження викладачів.

  7. Дотримуватись нормативної лексики.

  8. Дбайливо ставитись до майна кабінету

Лабораторне заняття № 13

Тема: Визначення ціни поділки та внутрішнього опору гальванометра.

Мета роботи: визначити внутрішній опір гальванометра та проградуювати його.

Прилади та обладнання: лабораторна установка, два гальванометри, два магазини опору, перемикач.
Теоретичні відомості

Гальванометр – це прилад, який можна застосовувати для вимірювання малих значень струмів, або напруги, або як нуль – індикатор у місткових та потенціометричних схемах.

Найчастіше гальванометри належать до приладів магнітоелектричної системи. Принцип дії таких приладів побудований на взаємодії магнітних полів сталого магніту та вимірювальної котушки, яка може обертатися разом з індикаторною стрілкою. Вимірювальний струм тече по котушці, створює магнітне поле, яке змушує котушку обертатися в магнітному полі сталого магніту. Протидіючий обертальний момент створюється двома спіральними пружинами.

Оскільки протидіючий момент, за рахунок спіралей, є пропорційним куту закручення котушки (α), а момент за рахунок взаємодії магнітних полів – силі струму, що тече по котушці (І), то між силою струму та кутом закручення повинна існувати прямо пропорційна залежність:

(1)

Кут відхилення котушки, в свою чергу, пропорційний до кількості поділок шкали гальванометру, звідси маємо залежність:

(2)

де n – кількість поділок, на які відхиляється стрілка, kI – шукана ціна поділки відносно струму.

Падіння напруги на гальванометрі визначається струмом та внутрішнім опором гальванометра (r) згідно до закону Ома (), напруга на гальванометрі дорівнює , а поміж ціною поділки відносно струму та відносно напруги є простий зв'язок:

.

Задля знаходження шуканих величин (, , ) застосовують схему, зображену на мал.1. За допомогою правил Кірхгофа можна отримати наступні формули для шуканих величин:

(3)

де R, R0, R1 – конкретні опори зі схеми мал.1, а (n1, n2) – відхилення стрілки гальванометру (у поділках ), при певних умовах, які детально описані в розділі ˝ Порядок виконання роботи˝ нижче. Крім того:

, , (4)

які і є розрахунковими формулами роботи.
Опис експериментальної установки.

На схемі: PV1 – гальванометр, що досліджується, PV2 – гальванометр, що використовується як вольтметр, SA1 – ключ, R, R1 – магазини опорів, R0 – сталий опір на 5 кОм, Е – джерело живлення.



Мал.1.
Порядок виконання роботи.

1. Увімкнути схему ключом SA1.

2. Підібрати опір на магазині R (лівому) так, аби стрілка гальванометру PV1 (правого) відхилялася приблизно на половину шкали, причому опір на магазині R1 (правому) повинен бути нульовим (R1=0). Записати покази гальванометру n2 (відхилення стрілки в поділках).

3. Не змінюючи опору лівого магазину (R), підібрати опір на правому магазині (R) так, аби стрілка правого гальванометру відхилилась приблизно на половину від попереднього значення n2. Записати в таблицю значення R1 та n1.

4. Записати показання вольтметра PV2 ().

5. За формулою (3) та (4) знайти шукані величини.

6. Дослід проробити декілька разів та знайти середні значення шуканих величин стандартним шляхом. Записати результати у таблицю 1.

Таблиця №1



R, Ом

R1, Ом

n2

n1

r, Ом

, А

, В

1






















2






















3






















Сер.






















Індивідуальні завдання

1 варіант

1. Що потрібно зробити, щоб прилад, ціна поділки якого 10 мкА, шкала приладу має 100 поділок, а внутрішній опір 100 Ом, можна було використати як вольтметр для вимірювання напруги до 100 В, та як амперметр для вимірювання струму до 1А?

2. Сила струму у провіднику рівномірно наростає від до А упродовж часу с. Визначити заряд , який пройшов через поперечний переріз провідника за цей час.

3. Мідний та алюмінієвий дроти мають однакову довжину та опір. У скільки разів мідний дріт є важчим за алюмінієвий?
2 варіант

1. Вольфрамова нитка електричної лампочки при С має опір Ом. Якою буде температура нитки лампочки якщо при вмиканні у мережу В по неї йде струм А? Температурний коефіцієнт опору вольфраму К-1.

2. Якщо вольтметр з’єднати послідовно з резистором, опір якого 10 кОм, то при напрузі 120 В він покаже 50 В. Якщо його з’єднати послідовно з резистором, опір якого невідомий, то при тій самій напрузі він покаже 10 В. Визначити опір невідомого резистора.

3. Лампочка й реостат, з'єднані послідовно, приєднані до джерела струму. Напруга U на затисках лампочки дорівнює 40 В, опір R реостата дорівнює 10 Ом. Зовнішнє коло споживає потужність Ρ=120 Вт. Знайти силу струму I у колі.
Контрольні запитання.

  1. Опишіть принцип дії приладів магнітоелектричної системи.

  2. Дайте визначення поняттям ˝ціна поділки˝, ˝чутливість˝ та ˝клас точності приладу˝.

  3. Охарактеризуйте призначення елементів схеми мал.1.



Література

1. Кучерук І.М. та ін. Загальний курс фізики. Т.1 : Механіка. Молекулярна фізика і термодинаміка. – К.: Техніка, 1999. – 536 с.

2. Зачек І.Р. та ін. Курс фізики: Навчальний підручник. – Львів.: «Бескит Біт», 2002. – 376 с.

3. Савельев И.В. Курс фізики: Учебник. В 3-х т. Т. 1: Механика. Молекулярная физика. – М.: Наука, 1989. – 352 с.

4. Дущенко В.П., Кучерук І.М. Загальна фізика: Фізичні основи механіки. Молекулярна фізика і термодинаміка: Підручник для вузів. – К.: Вища школа, 1993.–431с.

5. Гершензон Е.М., Малов Н.Н. Курс общей физики. Механика: Уч. Пособие. – М.: Просвещение, 1987. – 304 с.

6. Лабораторный практикум по физике: Уч. Пособие для вузов/Под ред. К.А. Барсукова. – М.: Высш. шк., 1988. – 351 с.

7. Майсова Н.Н. Практикум по курсу общей физики. – М.: Высш. шк.,1970.–448с.

8. Физический практикум : Механика и молекулярная физика //Под ред. В.И.Ивероновой. – М.: Высшая школа,1967.

9. Методичні вказівки до проведення лабораторних занять з дисципліни фізика / Укладачі: Бабічев С.А., Шарко О.В., Колечинцева Т.С., Лебедь О.М. – Херсон: ХДМІ, 2008 – 82 с.

Лабораторне заняття № 14

  1   2   3

Схожі:

Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами заочної форм навчання з дисципліни...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами заочної форм навчання з дисципліни...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами заочної форм навчання з дисципліни...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconКафедра «автомобілі та автомобільне господарство» методичні вказівки...
Вказівки включають методику виконання лабораторних робіт, короткі теоретичні відомості І методичні рекомендації, завдання до роботи...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconТодичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів спеціальності...
А. Конструкція, розрахунок І виробництво сільськогосподарських машин. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт студентами...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації для виконання курсової роботи з дисципліни...
Методичні рекомендації для виконання курсової роботи з дисципліни „Операційний менеджмент” студентами денної форми навчання напряму...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconДержавний вищий навчальний заклад «український державний хіміко-технологічний...
Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з курсу „Основи охорони праці” для студентів ііі–іv курсів технологічних спеціальностей...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації для виконання лабораторних та практичних робіт студентами
Друкується за рішенням науково-методичної комісії агрономічного факультету Миколаївського державного аграрного університету від 26....
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні вказівки до виконання лабораторних робіт з електричних станцій І підстанцій
Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт з електричних станцій та підстанцій (для студентів 3 курсу денної І 4 курсу заочної...
Методичні рекомендації до підготовки І виконання лабораторних робіт курсантами денної та студентами iconМетодичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни
Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з дисципліни "Науково-дослідна робота з використанням еом"
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2015
звернутися до адміністрації
skaz.com.ua
Головна сторінка