Скачати 119.5 Kb.
|
Тема 8. ОРГАНІЗАЩЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ СИСТЕМИ КОНТРОЛІНГУ НА ПІДПРИЄМСТВІ План
Основні поняття Структура контролінгу, служба контролінгу, корпорація, інформаційний потік, фінансово-економічна служба, аналітична робота. ^ Система контролінгу на підприємстві містить у собі НС Тіл ОГРІТІ аналітичні показники і висновки. У системі контролінгу присутня сильна організаційна складова - люди, що займаються контролінгом, потоки інформації між підрозділами підприємства і від підлеглих - до керівників. Служба контролінгу входить разом з бухгалтерією, фінансовим відділом, планово-економічним відділом до складу фінансово-економічних служб підприємства. Оскільки основна функція контролінгу на підприємстві - аналіз і керування витратами та прибутком, служба контролінгу повинна мати можливість одержувати всю необхідну їй інформацію і перетворювати її в рекомендації для прийняття управлінських рішень вищим керівникам підприємства. Як і будь-яка фінансово-економічна служба, служба контролінгу має визначений період становлення. Налагоджує зв'язки з іншими службами і відділами, розвиває інформаційне співробітництво, відбувається більш точний поділ функцій. У великих європейських компаніях період становлення контролінгу доходив до шести років. Згодом служба контролінгу може розширити радіус дії (свої функції) і свій штат, для чого в кожен цех може бути призначений свій контролер, що буде відслідковувати й аналізувати відхилення фактичних параметрів роботи (насамперед - витрат) від планових. Така організація роботи служби контролінгу існує в багатьох великих європейських промислових компаніях, наприклад, у концерні в Італії. При створенні служби контролінгу на підприємстві необхідно враховувати такі основні вимоги:
5. Служба контролінгу повинна бути незалежною від тієї чи іншої фінансово-економічної служби. Відповідно до вище наведених вимог виникають можливі варіанти створення служби контролінгу і її місця в організаційній структурі підприємства. ^ Оскільки інформація, яку готує служба контролінгу, призначена для заступника директора з економіки (фінансового директора, комерційного директора) і генерального директора, доцільно підпорядкувати службу контролінгу прямо заступнику генерального директора з економіки, якому безпосередньо підлеглі також головний бухгалтер, начальники фінансового і планово-економічного відділів (ПЕВ), начальник служби збуту (таким чином, начальник служби контролінгу одержує досить високий статус і незалежність від начальників інших фінансово-економічних служб). Більше того, служба контролінгу ставиться деяким чином у привілейоване становище, оскільки наказом заступника генерального директора з економіки (фінансового директора) інші служби зобов'язуються надавати службі контролінгу всю необхідну інформацію. Тому не рекомендується підпорядковувати службу контролінгу начальнику планово-економічного відділу чи головному бухгалтеру, незважаючи на подібність функцій їхніх служб функціям служби контролінгу. Аналізом витрат і пропозиціями по оптимізації економічної роботи підприємства можуть займатися спеціально створювані тимчасові групи. Допустимо, збирається така група, що складається з фахівців планового, фінансового відділів і бухгалтерії, раз у двох тижнів і шукає рішення проблем в галузі аналітичної роботи. Схожа організаційна форма розв'язання проблем існує в багатьох західних компаніях. На жаль, ми не можемо погодитися з тим, щоб аналітична робота в галузі витрат велася на такій тимчасовій (а отже, не цілком серйозній) основі. Аналітична робота - це системна робота, і вона вимагає системного підходу, роботи на постійній основі, відповідальності за терміни і результати. Те ж саме відноситься до процесу безупинних поліпшень. Тому оптимальним (і часто єдино прийнятним) варіантом є організація служби контролінгу як окремого підрозділу, рівноправного з бухгалтерією, плановим і фінансовим відділами. Організаційну форму контролінгу вибирають, виходячи з декількох критеріїв, з урахуванням специфіки конкретного підприємства. ^ Завдання побудови раціональної структури фінансово-економічних служб підприємства полягає у створенні служб підприємства, здатних вирішувати весь спектр проблем підприємства й у той же час не дублювати функції один одного. Усі ці служби, як правило, підкоряються фінансовому директору чи заступнику генерального директора з економіки і повинні працювати єдиною командою з метою збільшення обсягу продажів і підвищення прибутковості підприємства. Служба контролінгу покликана зайняти своє гідне місце серед цих підрозділів. ^ Організація контролінгової роботи здійснюється за такою схемою: ![]() «Мозковий центр» контролінгової роботи в корпорації знаходиться в керуючій компанії, де повинна бути зібрана найбільш сильна команда аналітиків. Окремі фахівці служби контролінгу корпорацій повинні контролювати підприємства (персональні куратори підприємств) і відповідати за організацію контролінгової роботи на підприємствах і своєчасне одержання зведених аналітичних форм по підприємству керівництвом корпорації. У той же час концентрація сильних фахівців в одному місці (у службі контролінгу корпорації) дає простір для командної роботи й обміну досвідом, спільного розв'язання складних методичних проблем. Кожен фахівець має можливість застосувати на своєму підприємстві всі кращі набутки інших підприємств корпорації. Служба контролінгу корпорації забезпечує також єдність у підходах і методиці контролінгу, з'являється деякий стандарт контролінгу в корпорації, що містить у собі перелік аналітичних таблиць, методів аналізу, кількості, якості і термінів аналітичних звітів, і якщо рівень цього стандарту досить високий, варто зобов'язати служби контролінгу всіх підприємств дотримувати його в роботі. Як відомо, корпорації, як і окремі підприємства, розвиваються. Тому через якийсь час кількість підприємств і фірм в об'єднанні може досягти вже не декількох одиниць, а декількох десятків, і тоді для збереження керованості буде потрібне додаткове угруповання підприємств і, відповідно, зміна організаційної структури корпоративного об'єднання. Така зміна звичайно відбувається через децентралізацію функцій керування корпорацією і перехід до дивізіонної організаційної структури. ![]() Вибір принципу розподілу на дивізіони залежить від галузі діяльності корпорації, специфіки ринків, на яких вона працює, нарешті, від особистих якостей вищих менеджерів корпорації. ^ У службі контролінгу, що складається з трьох-чотирьох співробітників (контролерів), у кожного є свої посадові обов'язки, і кожен повинен дотримуватися командного принципу роботи. Велике аналітичне завдання співробітники служби контролінгу виконують усі разом, допомагаючи, один одному. Досвід упровадження контролінгу на ряді великих підприємств показує, що раціональним є такий склад служби контролінгу: Начальник служби контролінгу - найбільш кваліфікований фахівець з достатнім досвідом роботи на підприємстві, що «зсередини» знає, як організована бухгалтерія і плановий відділ на підприємстві. Контролер-фахівець з управлінського обліку - фахівець, здатний до аналітичного мислення, що володіє теорією й інструментами контролінгу, що володіє високим рівнем ерудиції. Контролер-куратор цехів - кваліфікований фахівець, знайомий з організацією роботи і проблемами всіх цехів підприємства, що розуміє суть роботи і технологічні аспекти роботи кожного цеху. Контролер - фахівець по інформаційних системах - кваліфікований фахівець з відділу автоматизації, детально знаючий документообіг на підприємстві і здатний поставити задачу автоматизації контролінгової роботи. Обов'язки начальника служби контролінгу:
Обов'язки контролера-куратора цехів:
На цю посаду доцільно запрошувати економістів цехів (можна молодих), економістів планово-економічного відділу, бухгалтерії, фінансового відділу, служби збуту. Тут вирішальну роль грають активність і бажання працювати. Обов'язки контролера-фахівця з управлінського обліку:
Обов'язки контролера-фахівця по інформаційних системах:
^ Інформаційні потоки - це фізичне переміщення інформації від одного співробітника підприємства до іншого чи від одного підрозділу до іншого. Система інформаційних потоків - сукупність фізичних переміщень інформації, що дає можливість здійснити будь-який процес, реалізувати певне рішення. Найбільш загальна система інформаційних потоків - це сума потоків інформації, що дозволяє підприємству вести фінансово-господарську діяльність. Інформація, що збирається в системі контролінгу для обробки й аналізу, повинна відповідати таким вимогам:
Основні елементи витрат, з яких потрібно збирати інформацію:
^ Контролінг - нове явище в організації, тому його впровадження може викликати опір. Щоб перебороти цей опір, швидко домогтися перших результатів, а потім затвердити на підприємстві стабільно працюючу систему, слід проаналізувати труднощі, що можуть виникнути, їхні причини і засоби, що дозволяють їм протистояти. Феномен опору новому на перший погляд парадоксальний, але все-таки загальновідомий. Впровадженню контролінгу заважають дві групи факторів: недосконалість самої моделі, соціально-психологічні фактори. ^ Опір новим методам може бути індивідуальним і груповим: ![]() ![]()
Виборче сприйняття, перекручування, запам'ятовування - свого роду «індивідуальний інформаційний фільтр», що заважає розумінню змісту нової ,методики. ![]() Процес сприйняття інновацій може проходити двома способами:
Відповідно до теорії інновацій, при поширенні будь-якого нововведення спочатку його сприймає група «ранніх новаторів», що орієнтуються на зовнішні джерела інформації. Група, об'єднана деякою ідеєю, завжди має велику вагу у всій організації, і саме через неї процес поширюється далі, на всіх інших співробітників фірми. Питання для самоконтролю
4. Які є методи збору та обробки даних службою контролінгу? Література
|
![]() | План Особливості контролінгу інвестиційних проектів Критерії оцінки... ... | ![]() | План Планування, його цілі, принципи, види та методи Бюджетування як інструмент оперативного контролінгу. Поняття про бюджет. Мета складання бюджетів |
![]() | Функції та елементи контролінгу Встановлення цілей – визначення якісних та кількісних цілей п-ва І вибір критеріїв, за якими можна оцінити ступінь досягнення встановлених... | ![]() | План Економічний аналіз як база прийняття управлінських рішень Показники... Аналіз відхилень – основний інструмент оцінки діяльності центрів відповідальності |
![]() | 1. Загальна характеристика потенціалу підприємства: поняття, характерні риси, модель ... | ![]() | Періодичний закон : властивості хімічних елементів, а також форми... Тоді було відомо лише 62 елементи, але всім знову відкритим елементам у ній знайшлось місце. Ця система хімічних елементів сьогодні... |
![]() | «затверджено» Наказ моз україни Від 21. 08. 2008 №484 Клінічний протокол... У структурі захворюваності передчасно народжених дітей в Україні дихальні розлади посідають 2 місце (233,86 ‰), а в загальній структурі... | ![]() | «Визначення необхідної структури парку вантажних автомобілів для... |
![]() | Визначте основні складові елементи економічної безпеки підприємства Економічна безпека як системне поняття передбачає формування певних структуроутворюючих елементів | ![]() | Конспект лекцій з дисципліни "організація виробничої структури технічної... Тема 1 Організації технічної служби авто підприємств |