Скачати 246 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ" ННІ "ВИЩА ШКОЛА ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ" МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання курсового проекту з дисципліни "Інноваційний менеджмент" для студентів спеціальностей – 8.000014 "Управління інноваційною діяльністю", 8.030609 "Менеджмент інноваційної діяльності" всіх форм навчання Донецьк 2012 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ^ "ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ" ННІ "ВИЩА ШКОЛА ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ" МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ № ______ до виконання курсового проекту з дисципліни "Інноваційний менеджмент" для студентів спеціальностей – 8.000014 "Управління інноваційною діяльністю", 8.030609 "Менеджмент інноваційної діяльності" всіх форм навчання ЗАТВЕРДЖЕНО: методкомісією спеціальності "Управління інноваційною діяльністю" Протокол № 1 від 01.09.2012 р. ЗАТВЕРДЖЕНО: на засіданні навчально- видавничої ради ДВНЗ "ДонНТУ" Протокол № від . .2012 р. Донецьк 2012 УДК 330.341.1 (076.5) Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни "Інноваційний менеджмент" для студентів спеціальностей 8.000014 "Управління інноваційною діяльністю", 8.030609 "Менеджмент інноваційної діяльності" всіх форм навчання / Укл. Кравченко С.І., Тищенко А.О. – Донецьк: ДВНЗ "ДонНТУ". – 2012. – 25 с. Укладачі – Кравченко С.І., к.е.н, доцент кафедри економіки підприємства Тищенко А.О., асистент кафедри економіки підприємства Рецензент – Устинова Л.М., к.е.н., доцент кафедри фінансів та банківської справи Відповідальний за випуск – Хобта В.М., д.е.н., проф., зав. кафедри "Економіка підприємства" ^ 1 Мета і завдання курсового проекту 4 2 Основні вимоги до оформлення та змісту курсового проекту 4 3 Критерії оцінювання курсового проекту 7 4 Методика виконання проекту 9 1 Генерація і попередній відбір інноваційної ідеї 9 2 Експрес-оцінювання комерційного потенціалу інновацій 12 5 Рекомендована література 16 Додаток А Зразок оформлення титульного листа 20 Додаток Б Зразок оформлення завдання 21 ^ Курсовий проект з дисципліни "Інноваційна економіка" є однією з основних форм самостійної роботи студентів, метою якої є набуття практичних навичок формування інноваційної бізнес-ідеі. Курсовий проект покликано розвинути творчі здібності магістрантів, виробити навички застосування теоретичних знань для вирішення проблеми розробки інноваційної ідеї започаткування власного бізнесу і доведення її до привабливої інвестиційної пропозиції. Завдання курсового проекту полягає у розвинені творчого підходу до пошуку нестандартних підходів до вирішення поставлених задач, вміння формування робочої команди, раціонального розподілу обов'язків і встановлення ефективних внутрішньо групових зв’язків. ^ КУРСОВОГО ПРОЕКТУ Курсовий проект оформлюється за допомогою комп'ютера на зброшурованих аркушах паперу формату А4 і повинен мати таку структуру: титульний лист, лист "Завдання", реферат, зміст, вступ, основну частину, висновки, перелік посилань, додатки. ^ є першою сторінкою, яка містить загальні відомості про проект. Завдання на курсовий проект видає викладач. Лист "Завдання" підписує студент і, після вибору об'єкту, затверджує керівник та консультант проекту. Реферат потрібен для ознайомлення з проектом і має бути коротким та інформативним. У ньому вказується об'єкт розробок, мета проекту, методи і основні результати дослідження. Реферат розміщується на окремій сторінці. Зміст курсового проекту визначається його структурою і містить: назви та номери усіх розділів і підрозділів, вступ, висновки, перелік посилань, додатки і т. ін. з указівкою номеру сторінки їхнього розташування. Вступ містить супровідні нотатки, які коротко, але змістовно розкривають основні аспекти курсового проекту. У вступі наводиться інформація щодо актуальності та рівня проробки теми, згідно мети проекту обґрунтовуються основні задачі. ^ (обсяг – 20-30 сторінок) повинна містити усі наступні елементи:
Таким чином, оформлений курсовий проект повинен включати комплект матеріалів з генерації і попереднього відбору інноваційної ідеї та експрес-оцінювання її комерційного потенціалу. Основні критерії оцінювання: ступінь пророблення матеріалу, рівень практичної апробації, якість презентації. Усі вказані елементи курсового проекту повинні мати власну назву (заголовок). Кожен розділ починають із нової сторінки. Наприкінці кожного розділу можливе наведення висновків із стислим викладенням отриманих науково-теоретичних і практичних результатів, що дозволить вивільнити загальні висновки від незначних подробиць. Досвід свідчить, що для достатньо повного розкриття теми необхідне вивчення й аналіз навчальної і монографічної літератури, статей в журналах і наукових збірниках, статистичних й інших звітних даних, інформації з мережі Internet. Інформаційний матеріал має бути узагальнений в таблицях та рисунках, які можуть розташовуватися як в основному тексті, так і у додатках. Усі ілюстрації та рисунки мають бути пронумеровані і мати відповідні підписи. Рекомендується їхня послідовна нумерація у кожному розділі. Висновки повинні містити загальну оцінку результатів, що одержано в проекті, їхню новизну, ступінь обґрунтованості та достовірності, наукову й практичну значущість, можливі галузі використання. На стадії формування остаточних висновків вирішується одне завдання - узагальнення отриманих даних. При підготовці висновку (звіту) важливо відзначити всі точки зору на розробку, тому що її цінність характеризує саме повний діапазон можливих відгуків. Розробка, що викликає загальне натхнення й інтерес, швидше за все, є більше перспективною, ніж та, котра більшістю зустрічається байдуже або з помірним інтересом. Якщо мають місце негативні відгуки, вони можуть бути корисними орієнтирами щодо перешкод на шляху реалізації розробки, або наявної конкуренції, або інших аспектів, на які повинні звернути увагу автор або підприємство до того, як почати проникнення на ринок. ^ являє собою поданий у відповідному вигляді та послідовності перелік літератури, яка була використана при виконанні проекту. Додатки вміщують матеріал, який є необхідним для досягнення повноти сприйняття проекту, або матеріал, що не є результатом виконаної роботи. До них можна включити: довідкові таблиці й ілюстрації, матеріали, які мають великий обсяг, оригінали або копії звітних документів, методики виводу формул і рівнянь, програми робіт, технічні завдання, залучені техніко-економічні обґрунтування й методики, інструкції, описи алгоритмів і програм вирішення задач на ЕОМ, бланки відповідей (анкети), що є підґрунтям виконаних досліджень і т. ін. Курсовий проект повинен містити повний і лаконічний виклад матеріалу, який засвоєно студентом при аудиторному та самостійному вивченні курсу. Роботи, подані після кінцевого терміну, перевіряються в останню чергу. Зворотному поверненню на руки підлягають тільки ті курсові проекти, які виконано невірно або не в повному обсязі. Після одержання такого проекту студентові необхідно виправити усі відзначені викладачем помилки та повторно подати проект в найкоротші строки. Виправлення та доповнення виконуються на окремих скріплених аркушах і вкладаються в перевірений, але не виправлений проект. Окремо виправлення не розглядаються. ^ . Виконаний у повному обсязі проект підлягає обов'язковому захисту у встановлений викладачем та деканатом час на підставі прилюдної презентації результатів розробок та відповіді на додаткові запитання за відповідною тематикою. ^ Оцінку "відмінно" ("А") отримує студент, який в процесі виконання курсового проекту вміло, правильно і творчо застосовує теоретичні знання, використовує міжпредметні зв'язки при розв'язанні поставлених завдань, демонструє вміння виконувати правильні розрахунки і складати правильні таблиці з посиланнями на них у тексті, формулює самостійні висновки на основі проведеного аналізу. Студент повинен чітко дотримуватися календарного графіку виконання проекту із захистом в установлений термін. Відповіді студента на захисті роботи повинні: - бути грамотними і відповідати вимогам культури ділового мовлення; - давати обґрунтовану відповідь на питання; - свідчити про глибоке знання понятійного апарату і вміння синтезувати знання з ряду тем. Оцінка "добре" ("В", "С") виставляється студенту, якщо курсовий проект виконаний в повному обсязі з незначними помилками, які не змінюють його суті. Зміст проекту має свідчити про вміле і правильне застосування теоретичних знань, обґрунтоване використання міжпредметних зв'язків при його виконанні, вміння виконувати правильні розрахунки з незначними неточностями, що суттєво не впливають на результат. Таблиці, рисунки представлені з незначними порушеннями вимог щодо графічного і табличного матеріалу або на них немає посилань у тексті роботи. Сформовані висновки і рекомендації носять не завжди лаконічний і грамотний виклад результатів дослідження. Допускаються незначні відхилення від календарного графіку виконання проекту із захистом в установлений термін. Відповідь на захисті курсового проекту має відповідати вимогам і правилам культури ділового мовлення. Рівень знань оцінюється як "задовільно" ("D", "Е"), якщо теоретичних знань недостатньо для вмілого і творчого застосування їх при виконанні курсового проекту і для використання міжпредметних зв'язків. Підтвердженням недостатності знань є допущені помилки у розрахунках, порушення логіки і послідовності у проекті, незавершеність висновків, незначні порушення правил культури ділового мовлення. Таблиці, рисунки представлені з незначними порушеннями вимог щодо графічного і табличного матеріалу або на них немає посилань у тексті. Сформовані висновки і рекомендації не в повній мірі відбивають суть проведеного дослідження або не містять частини отриманих результатів. Допускаються незначні відхилення від календарного графіку виконання проекту із захистом в термін, пізніший за встановлені строки. Оцінка "незадовільно" ("F", "FX") доцільна в тих ситуаціях, коли проект виконаний зі значними помилками і свідчить про незнання більшої частини матеріалу. При цьому допущені суттєві помилки в розрахунках, таблицях і викладенні змісту роботи, відсутня логіка і порушена послідовність у виконанні проекту, також висновок або відсутній, або сформульований неправильно. Проект виконаний зі значними відхиленнями від календарного графіку, при захисті студент демонструє незнання більшості матеріалу, викладеного в курсовому проекті й не вміє роботи висновків. ^ 1 ГЕНЕРАЦІЯ І ПОПЕРЕДНІЙ ВІДБІР ІННОВАЦІЙНОЇ ІДЕЇ Генерація ідеї є початковим етапом розробки проекту. У цьому розділі необхідно обрати 10 інноваційних ідей, виконати їхній аналіз, обґрунтувати вибору з них об'єкту розробок, сформувати пропозиції з удосконалення цієї ідеї. Початкові ідеї можливо генерувати самостійно на основі застосування спеціалізованих методів пошуку ідеї або використати результати сторонніх розробок (див. бази даних патентного відділу ДВНЗ “ДонНТУ“, ресурсів Державного підприємства "Український Інститут промислової власності" http://www.ukrpatent.org/ і Федеральної служби по інтелектуальній власності, патентам и товарним знакам (Російська Федерація) http://www.fips.ru/). Методи пошуку ідеї зародилися в теорії вирішення винахідницьких задач і успішно застосовуються для вирішення проблем організації. Серед них достатньо відомими є такі методи, як мозковий штурм, синектика, ліквідація тупикових ситуацій , морфологічний аналіз, метод гірлянд випадковостей і асоціацій. Використання останнього методу передбачає дотримання наступного алгоритму. 1. Визначення синонімів об'єкта. 2. Вибір випадкових об'єктів. 3. Складання комбінацій з елементів гірлянди, синонімів об'єкта й елементів гірлянди випадкових об'єктів. Комбінації складаються з двох елементів шляхом спроби об'єднання кожного синоніма розглянутого об'єкта з кожним випадковим об'єктом. 4. Складання переліку ознак випадкових об'єктів. Визначаються ознаки випадково обраних об'єктів з можливо великою кількістю ознак протягом обмеженого часу (2 3 хв.). Успіх пошуку значною мірою залежить від широти охоплення ознак випадкових об'єктів, тому доцільно застосовувати як основні, так і другорядні ознаки. Для зручності складається таблиця ознак, в одному стовпці якої зазначені випадкові об'єкти, а в іншому (навпроти) – ознаки цих випадкових об'єктів. 5. Генерування ідей шляхом почергового приєднання до технічного об'єкта і його синонімів ознак випадково обраних об'єктів. 6. Генерування гірлянд асоціацій. По черзі з ознак випадкових об'єктів, виявлених на четвертому кроці, генерують вільну асоціацію, потім до неї генерують вільну асоціацію і т.д. Таким чином отримуємо гірлянди вільних асоціацій. Для кожної з окремих ознак вони можуть бути практично необмежено довгими, тому генерування варто обмежити за часом або кількістю елементів гірлянди. Якщо генерування гірлянд асоціацій проводиться колективно, то кожен член колективу займається цим самостійно. 7. Генерування нових ідей. До елементів гірлянд синонімів технічного об'єкта намагаються приєднати елементи гірлянд асоціацій. 8. Вибір альтернативи. На цьому кроці вирішується питання – продовжувати генерування гірлянд асоціацій або їх уже досить для відбору корисних ідей. Якщо за попередньою оцінкою таких ідей мало, можна продовжити створення гірлянд асоціацій, починаючи з якого-небудь нового елемента гірлянд, створених на шостому кроці, і діючи подібним же чином. 9. Оцінка і вибір раціональних варіантів ідей. Серед безлічі нераціональних, тривіальних і навіть безглуздих ідей, як правило, завжди знаходяться оригінальні і раціональні. Якщо протягом короткого часу можна знайти кілька десятків варіантів рішення, то цілком задовольнить положення, при якому хоча б 5-6 варіантів виявляться раціональними. 10. Вибір оптимального варіанта. На прикладі застосування методу гірлянд асоціацій має вигляд. На першому кроці визначається гірлянда синонімів послуги чи товару: прокат – оренда – лізинг – надання у користування. На другому кроці, за допомогою генератора випадкових чисел і книжки «Пригоди капітана Врунгеля» (бо вона згідно з методом випадковостей випадково потрапила в руки), обирається п’ять наступних слів: родина, повернення, розмова, справа, людина. У результаті одержали такі можливі комбінації: родина напрокат; лізинг з поверненням; прокат розмов; людина в оренду. На четвертому кроці сформується таблиця випадкових об’єктів і їх ознак. Таблиця 1.1 Ознаки випадкових об’єктів
На цьому етапі можливо одержати наступні комбінації: сімейний прокат, термінова оренда, турботливий лізинг, важливий прокат, повне надання у використання, прокат для хворих, професійний лізинг. Далі генеруються гірлянди вільних асоціацій, взявши за основу ознаки випадкових об’єктів: Таблиця 1.2 Гірлянди вільних асоціацій
Синтезувавши отримані гірлянди з синонімами послуги, одержали наступні комбінації: допомога в оренді; друг напрокат; компанія в лізинг; сусідське надання у користування; оренда навесні; банківська оренда; психолог напрокат; сім’я напрокат; батьки (діти) в оренду. На цьому етапі можна припинили генерування ідей методом гірлянд асоціацій. Взявши за основу деякі з отриманих ідей (сімейний прокат, турботливий лізинг, важливий прокат, прокат для хворих, допомога в оренді, друг напрокат, психолог напрокат, сім’я напрокат; батьки (діти) в оренду), можна застосувати метод мозкового штурму. За допомогою якого визначились з такими основними ідеями: батько напрокат, психолог для дітей і батьків, допомога неповним сім’ям, няня-лікар. ^ Мета таких експресних методів - по можливості раннє виявлення комерційного інтересу до ідеї, винаходу, області досліджень. Важливими можливими перевагами відповідних висновків є визначення потенційних партнерів, споживачів або покупців ліцензій. Може бути й зворотний результат: отримана оцінка дає ранній сигнал тривоги щодо можливого несхвалення ідеї або винаходу ринком або навіть виявляє доказу неперспективності аналізованої розробки. Такі експрес-оцінювання спрямовані винятково на визначення можливості прийняття інновації ринком, тому не передбачають детального інформаційного аналізу, важливого для глибоких маркетингових досліджень, наприклад, у процесі ліцензування новацій. Попереднє дослідження можливої реакції ринку орієнтовано в основному на контакти з потенційними споживачами або покупцями ліцензії й передбачає наступні кроки. 1) ^ Методичний підхід для одержання необхідних відповідей містить у собі такі дії:
2) ^ При проведенні цих досліджень рекомендуються такі процедури:
Підсумкова експресна оцінка значною мірою залежить від результатів цієї стадії аналізу. Після того як на попередньому етапі виявлений потенційний ринок, порівняно легко буде визначити можливих споживачів на цьому ринку, а також виробників аналогічних або близьких продуктів. Компанії, що виробляють схожі продукти, є найкращими джерелами необхідної подальшої інформації, і їхня реакція на даний винахід (розробку) буде носити загальний (глобальний) характер, тому що вони знають також і міжнародний ринок свого продукту. Передбачуваний покупець ліцензії може підказати, чи вже є схожий продукт на ринку або, навпаки, охарактеризувати користувачів, які можуть бути зацікавлені в даному продукті або технології. Якщо не можна виявити потенційного ліцензіата, гарним джерелом інформації про даний продукт служать можливі споживачі. Хоча їхні відповіді звичайно трохи обмежені, вони часто містять корисну інформацію про конкурентні продукти або, що ще більш важливо, про тих виробників, які можуть зацікавитися даним продуктом і не були виявлені раніше. 3) ^ На цій стадії основний інструмент - телефонне спілкування з компаніями, виявленими на попередніх стадіях. Мета проведення відповідних переговорів зі знайденими потенційними виробниками й/або користувачами даної розробки - довідатися думку експерта щодо життєздатності або корисності пропонованого продукту. Більшість людей любить висловити власну думку, якщо з ними поводяться, як зі знавцями в певній області, якими вони себе вважають і якими вони напевно є. Крім того, їхньою думкою цікавляться по питанню, що потенційно може принести користь для їхнього підприємства. На цій стадії аналізу розглядаються потенційні вигоди споживання розробки, а не її технічні особливості. При цьому дуже рідко необхідний опис способу технічного досягнення тих або інших переваг, більше важливим буде вміння сформулювати, чому ці переваги здаються важливими для того або іншого ринку. Як правило, найбільш ефективними експертами на цій стадії є співробітники відділів НДДКР або маркетингу. Професіонали маркетингу відрізняються глобальним знанням ринку. Представники відділів НДДКР звичайно добре проінформовані щодо аналогічних продуктів або досліджень, що проводяться в даній області. Питання, які задаються на цій стадії:
Бажаним було б підтвердження корисної інформації, отриманої при такому попередньому дослідженні, шляхом повторного телефонування на інші підприємства. Звичайно для завершення експрес-оцінювання досить від 5 до 10 продуктивних дзвінків, після чого стає ясним, є чи в пропонованої розробки шанс стати ринковим лідером або її чекає боротьба за місце на ринку й за виживання. ^
^ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ^ ННІ "ВИЩА ШКОЛА ЕКОНОМІКИ ТА МЕНЕДЖМЕНТУ" Кафедра економіки підприємства КУРСОВИЙ ПРОЕКТ з дисципліни "Інноваційний менеджмент" ^ Виконавець – студент групи ____________ (шифр групи) _______________ ____________________ (підпис, дата) (прізвище та ініціали) Науковий керівник – ________________________ (науковий ступінь та посада) ____________ ____________________ (підпис, дата) (прізвище та ініціали) Консультант – ______________________________ (науковий ступінь та посада) ____________ ____________________ (підпис, дата) (прізвище та ініціали) Донецьк 2012 ^ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ" ^ Кафедра економіки підприємства ЗАВДАННЯ на курсовий проект з дисципліни "Інноваційний менеджмент" студента групи ___________ ________________________________________________________ (прізвище, ім’я, по-батькові) Тема: "Комерціалізація ідеї новації" Задачі: запропонувати й обґрунтувати вибір ідеї новації, розробити пропозиції з виявлення комерційного інтересу до винаходу, підготувати електронну презентацію курсового проекту та прилюдно захистити його. Дата видачі завдання – 25.09.2012 р. Кінцевий термін затвердження Завдання з обраним об’єктом проекту – 11.11.2012 р. Кінцевий термін здачі студентом закінченого курсового проекту – 28.12.2012 р. Завдання прийняв до виконання ___________________ (дата, підпис) Об'єкт розробок: ___________________________________________________ ___________________________________________________ Керівник курсового проекту _______________________ (дата, підпис) Консультант ________________________________ (дата, підпис) ^
^ Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни "Інноваційний менеджмент" для студентів спеціальностей – 8.000014 "Управління інноваційною діяльністю", 8.030609 "Менеджмент інноваційної діяльності" всіх форм навчання Укладачі – Кравченко Сергій Іванович, Тищенко Артем Олександрович ![]() Формат 60х84 ![]() Тираж – 50 екз. 83000, м. Донецьк, вул. Артема, 58, ДВНЗ "ДонНТУ" |
![]() | Державний вищий навчальний заклад Текст] : навчальний посібник / [І. І. Д’яконова, М. І. Макаренко, Ф. О. Журавка та ін.]; за ред | ![]() | Державний вищий навчальний заклад |
![]() | Державний вищий навчальний заклад | ![]() | «Комітет дослідження історії та сучасності» Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» |
![]() | «Комітет дослідження історії та сучасності» Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» | ![]() | «Комітет дослідження історії та сучасності» Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» |
![]() | «Комітет дослідження історії та сучасності» Державний вищий навчальний заклад «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» | ![]() | Міністерство освіти І науки україни державний вищий навчальний заклад |
![]() | Державний вищий навчальний заклад «український державний хіміко-технологічний... Дослідження процесу розділення газової суміші в абсорбційній колоні барботажного типу | ![]() | Загальна інформація Олександрійський державний аграрний технікум бнау вищий навчальний заклад І рівня акредитації |