Скачати 217.27 Kb.
|
Тема 8: Правовий режим використання, відтворення і охорони тваринного світу та рослинного світу. Мета: навчитися визначати поняття та об'єкти тваринного та рослинного світу, знати які заходи застосовуються для охорони та захисту рослинного та тваринного світу. Моделювання поведінки студента як майбутнього спеціаліста на основі отриманих знань та навичок. Оволодіння навичками, знаннями з предмету щоб взаємопов’язати їх з раніше набутими для формування освітньої бази майбутнього юриста. План.
Література.
Питання для самоконтролю.
Тваринний світ є важливою складовою природних багатств України. Він охоплює все різноманіття дикої фауни. Це один з основних компонентів навколишнього природного середовища, джерело духовного та естетичного збагачення і виховання людей, об'єкт наукових досліджень. Тваринний світ є також важливою базою для одержання промислової і лікарської сировини, харчових продуктів та інших матеріальних цінностей. До тваринного світу належать дикі тварини - ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби, а також молюски, комахи та інші, що перебувають у стані природної волі. Тваринний світ надзвичайно багатий. Тільки в Україні нараховується понад 100 видів наземних та багатоводних диких тварин, близько 400 видів птахів. Не належать до тваринного світу сільськогосподарські та інші домашні тварини, а також ті, що утримуються в неволі або напіввільних умовах для господарських, культурних, наукових, естетичних цілей. Отже, природоохоронне законодавство розповсюджується лише на диких тварин, що перебувають у стані природної волі. Тварини, які втратили цей стан по волі людини і знаходяться, наприклад, у зоопарках чи тваринницьких господарствах, охороняються правом не як об'єкти природи, а як майно, що належить певним власникам. Охороні підлягають не тільки тварини, а й середовище їх перебування: нори, хатки, лігва, мурашники, гнізда птахів, боброві агатки та інше житло і споруди. Тваринний світ має величезне значення для сільського і лісового господарства. Він відіграє важливу роль в утворенні і підвищенні родючості ґрунтів. Тваринний світ має велике екологічне значення. Він істотно впливає на різні об'єкти природи: грунт, рослинність, біологічну властивість води, адже переважна більшість тварин є природними санітарами. Використання об'єктів тваринного світу, які перебувають у стані неволі чи напіввільних умовах, може здійснюватися за плату без вилучення тварин із середовища їх перебування. Вилучення об'єктів тваринного світу з природного середовища із значеною метою допускається тільки за спеціальними дозволами, які видаються згідно з правилами, що встановлюються Міністерством екології та природних ресурсів України. Тваринний світ є також об'єктом мисливства і рибальства. Мисливством вважається добування диких звірів і птахів, що перебувають у стані природної волі в межах мисливських угідь, з метою задоволення матеріальних, рекреаційних та інших потреб громадян і народного господарства. Закон України "Про мисливське господарство та полювання" від 22 лютого 2000 р. визначає правові, економічні та організаційні засади діяльності юридичних і фізичних осіб у галузі мисливського господарства та полювання, забезпечує рівні права усім користувачам мисливських угідь у відносинах з органами державної влади щодо ведення мисливського господарства, організації охорони, використання та відтворення тваринного світу. Мисливство здійснюється шляхом промислового добування та аматорського і спортивного полювання на диких звірів і птахів. З метою організації та ведення мисливського господарства юридичним і фізичним особам надаються у користування (на строк не менше 15 років) спеціально визначені для цього мисливські угіддя. Користування мисливськими угіддями є платним. Право на полювання в межах визначених для цього мисливських ,, угідь мають громадяни України, які досягли 18-річного-віку, одержали в установленому порядку дозвіл на добування мисливських тварин та інші документи, що засвідчують право на полювання та дозвіл органу внутрішніх справ на право користування мисливською зброєю. Рибальством вважається промислове добування риби, водних безхребетних і морських ссавців, а також аматорське і спортивне рибальство та добування водних безхребетних у рибогосподарських водоймах. У порядку спеціального використання об'єктів тваринного світу підприємствам, установам, організаціям і громадянам надається право ведення промислового рибальства та промислу водних безхребетних і морських ссавців на промислових ділянках рибогосподарських водойм, до яких належать усі поверхневі, територіальні та внутрішні морські води, які використовуються (можуть використовуватися) для промислового добування риби та інших об'єктів водного промислу або мають значення для відтворення їх запасів, а також у виключній (морській) економічній зоні та на континентальному шельфі України. У порядку загального використання об'єктів тваринного світу громадянам дозволяється безоплатне аматорське і спортивне рибальство та добування водних безхребетних для особистого споживання у визначених для цих цілей водоймах загального користування і за умови додержання встановлених правил рибальства і водокористування. ^ об'єкт визначається як сукупність усіх видів рослин, а також грибів та утворених ними угруповань на певній території. Для екологічного права більшою мірою має значення законодавство про рослинний світ, яке регулює суспільні відносини у сфері охорони, використання і відтворення таких об'єктів, якими є дикорослі та інші несільськогосподарського призначення судинні рослини, мохоподібні, водорості, лишайники, а також гриби, їх угруповання і місце зростання. Дикорослими рослинами є рослини, що природно зростають на певній території. Об'єкти рослинного світу, що використовуються або можуть бути використані населенням для потреб виробництва та інших потреб, є природними рослинними ресурсами. Вони поділяються за своєю екологічною, господарською, науковою, оздоровчою, рекреаційною цінністю та іншими ознаками на природні рослинні ресурси загальнодержавного та місцевого значення. Законодавством України про рослинний світ до природних рослинних ресурсів загальнодержавного значення віднесено: по-перше, об'єкти рослинного світу в межах: • внутрішніх морських вод і територіального моря, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України; • поверхневих вод (озер, водосховищ, річок, каналів), що розташовані й використовуються на території більш ніж однієї області, а також їх притоків усіх порядків; • природних та біосферних заповідників, національних природних парків, а також заказників, пам'яток природи, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам'яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення; по-друге, лісові ресурси державного значення; по-третє, рідкісні і такі, що перебувають під загрозою знищення, судинні рослини, мохоподібні, водорості, лишайники, а також гриби, види яких занесені до Червоної книги України; по-четверте, рідкісні і такі, що перебувають під загрозою зникнення, та типові природні угруповання, занесені до Зеленої книги України. До природних рослинних ресурсів місцевого значення законодавством України віднесені дикорослі та інші несільськогосподарського призначення судинні рослини, мохоподібні, водорості, лишайники, а також гриби, не віднесені до природних ресурсів загальнодержавного значення. Використання природних рослинних ресурсів в Україні здійснюється в двох основних формах: у порядку загального використання і в порядку спеціального використання. Загальне використання природних рослинних ресурсів здійснюється громадянами з додержанням встановлених вимог без отримання відповідних дозволів. У порядку загального використання природних рослинних ресурсів громадяни можуть збирати лікарську і технічну сировину, квіти, ягоди, плоди, гриби та інші харчові продукти для задоволення власних потреб, а також використовувати ці ресурси в рекреаційних, оздоровчих, культурно-освітніх та виховних цілях. Загальне використання природних рослинних ресурсів може бути обмежене в ряді випадків, зокрема у разі їх виснаження, різкого зменшення популяційної та ценотичної різноманітності тощо. Рішення про таке обмеження можуть приймати місцеві органи влади, а також спеціально уповноважені органи виконавчої влади. У той же час забороняється збирання у порядку загального використання дикорослих рослин, віднесених до переліку наркотиковмісних рослин, їх плодів, насіння, післяжнивних залишків, відходів сировини тощо. Забороняється також торгівля лікарськими і декоративними видами рослин та їх частинами (корені, стебла, плоди тощо), зібраними в порядку загального користування природних рослинних ресурсів. Загальне використання природних рослинних ресурсів на всій території України здійснюється безоплатно. Законодавством України передбачені умови і види спеціального використання природних рослинних ресурсів, яке здійснюється за дозволом фізичними та юридичними особами для задоволення їх потреб. За умов дотримання встановлених вимог можуть здійснюватись такі види спеціального використання природних рослинних ресурсів: збирання лікарських рослин; заготівля деревини під час рубок головного користування; заготівля живиці; заготівля кори дуба, деревної зелені, деревних соків тощо; збирання квітів, ягід, плодів, горіхів, насіння, лісової підстилки, очерету тощо; заготівля сіна; випасання худоби. Не потребують дозволу на спеціальне використання природних рослинних ресурсів власники земельних ділянок, на яких знаходяться об'єкти рослинного світу, крім тих, що занесені до Червоної книги України та Зеленої книги України, а також користувачі (зокрема орендарі) земельних ділянок, які їм надано для використання. Особливість здійснення спеціального використання природних рослинних ресурсів полягає в тому, що воно є платним і здійснюється у межах встановлених у дозволах лімітів їх використання.
Громадяни України зобов'язані: охороняти тваринний світ і середовище перебування диких тварин; сприяти відтворенню відновлюваних об'єктів тваринного світу; подавати допомогу диким тваринам у разі виникнення стихійного лиха та надзвичайних екологічних ситуацій, які загрожують існуванню тварин. Добування та використання диких тварин, які зазнають лиха, забороняється. Завданням законодавства України про охорону, використання і відтворення тваринного світу є, крім того, збереження і поліпшення середовища перебування диких тварин, забезпечення умов постійного існування всього їх різноманіття у стані природної волі, неволі чи напіввільних умовах. Діюче законодавство України передбачає організаційно-правові заходи щодо охорони тваринного світу і юридичну відповідальність за порушення законодавства, спрямованого на його охорону. Зміст організаційно-правових заходів охорони тваринного світу складають:
^ передбачає здійснення комплексу заходів, які спрямовані на збереження просторової, видової, популяційної різноманітності і цілісності об'єктів рослинного світу, охорону їх місцезнаходження, збереження від знищення чи пошкодження, захист від шкідників та хвороб, а також невиснажливе використання. Охорона рослинного світу здійснюється шляхом: • встановлення норм і правил використання, охорони та відтворення рослинного світу; • заборони та обмеження використання рослинних ресурсів; • створення територій і об'єктів природно-заповідного фонду; • занесення рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення рослин і рослинних угруповань до Червоної та Зеленої книг України; • встановлення державного обліку, інформування та контролю за охороною, використанням та відтворенням рослинного світу; • встановлення юридичної відповідальності за порушення законодавства про рослинний світ та здійснення інших заходів. Обов'язковим є врахування вимог щодо охорони рослинного світу під час проведення екологічної експертизи проектів, схем, планів та іншої документації, а також під час розробки і встановлення екологічних нормативів. Спеціальним напрямом державного регулювання правового режиму рослинного світу є захист, який врегульовується Законом України "Про захист рослин". Цим законодавчим актом передбачена система (комплекс) заходів, які спрямовані на запобігання погіршення стану рослин сільськогосподарського та іншого призначення, багаторічних і лісових насаджень, дерев, чагарників, рослинності закритого ґрунту, продукції рослинного походження через шкідників, хвороби і бур'яни. . Відповідальність за порушення законодавства про тваринний світ Порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні у:
Підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу. Незаконно добуті (зібрані) об'єкти тваринного світу, виготовлена з них продукція, знаряддя правопорушень підлягають безоплатному вилученню. Дикі тварини та інші об'єкти тваринного світу, що ввезені на територію України або вивозяться за її межі з порушенням законодавства, підлягають у встановленому законом порядку конфіскації або безоплатному вилученню і реалізуються згідно з правилами, встановленими спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням з центральним органом виконавчої влади з питань ветеринарної та санітарної медицини. У разі вилучення незаконно добутих живих тварин повинні бути вжиті заходи щодо їх збереження, і за можливості - повернення у природне середовище, використання і відтворення тваринного світу ст. 63 Закону України «Про тваринний світ». Адміністративна відповідальність. Підстава притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності с адміністративне правопорушення. Адміністративній відповідальності піддаються особи винні у вчиненні адміністративних проступків за порушення законодавства про тваринний світ згідно КУпАП, за:
У межах виключної (морської) економічної зони України до винних осіб, які порушили вимоги щодо охорони, використання і відтворення живих ресурсів моря, може бути застосовано штраф від 440 до 6600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією засобів і знарядь, із застосуванням яких учинено порушення, чи без такої з безоплатним вилученням незаконно добутих ресурсів. За забруднення морського середовища речовинами, шкідливими для здоров'я людей або живих ресурсів моря, може бути застосована конфіскація морського, повітряного судна або споруди, з якої вчинено забруднення (Закон України від 16 травня 1995 р. «Про виключну (морську) економічну зону України»). Розгляд справ про адміністративні правопорушення в галузі використання, відтворення і охорони тваринного світу покладений на органи рибоохорони, органи мисливського господарства, органи охорони навколишнього природного середовища України, а також районні (міські) суди за місцем затримання порушника. Рішення цих органів у частині притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності можуть бути оскаржені в суді. Кримінальна відповідальність передбачена Кримінальним кодексом України за скоєння злочинів у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу:
До осіб, визнаних винними у вчиненні злочину у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу, судом можуть бути застосовані такі види покарань: 1) штраф; 2) позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю; 3) громадські роботи; 4) виправні роботи; 5) конфіскація майна; 6) обмеження волі; 7) позбавлення волі на певний строк. Цивільно-правова відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу обчислюється за допомогою такс, які передбачені наступними нормативно-правовими актами:
Про розміри компенсації за добування (збирання) та шкоду, заподіяну видам тварин і рослин, занесеним до Червоної книги України, постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 1993 р. № 399. Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України, постановою Кабінету Міністрів України від 21 квітня 1998 р. № 521. - Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок незаконного добування (збирання) або знищення цінних видів риб та інших об'єктів водного промислу, постановою Кабінету Міністрів України від 19 січня 1998 р. № 32. У випадках, коли розмір відшкодування збитків не визначений спеціальним законодавством про охорону тваринного світу, застосовуються ст. 1166, 192 ЦКУ. ^ світ Відповідно до Закону України «Про рослинний світ» юридичну відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у:
Відповідно до ст. 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», відповідальність несуть також особи, винні в невиконанні вимог охорони видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України та за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Відповідно до ст. 20 Закону України «Про Червону книгу України», відповідальність несуть особи, винні у:
- вчиненні інших дій, що завдали шкоди тваринам і рослинам, види яких занесені до Червоної книги України. Порушення законодавства про рослинний світ тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність. ^ наступає за КЗпП України. Підставою дисциплінарної відповідальності є дисциплінарній проступок осіб, дії яких по охороні, використанню та відтворенню дикорослих та інших несільськогосподарського призначення природних рослинних ресурсів є посадовим обов'язком. ^ піддаються особи винні у вчиненні адміністративних проступків за порушення законодавства про рослинний світ, а саме: - самовільне випалювання рослинності або її залишків (ст.77-1 КУпАП); порушення законодавства про захист рослин (ст. 83-1 КУпАП); виготовлення та збут заборонених знарядь добування об'єктів тваринного або рослинного світу (ст. 85-1 КУпАП); - незаконне вивезення з України і ввезення на її територію об'єктів тваринного і рослинного світу (ст. 88 КУпАП); - порушення порядку придбання чи збуту об'єктів тваринного або рослинного світу, правил утримання диких тварин у неволі або в напіввільних умовах (ст. 88-1 КУпАП);
Кримінальна відповідальність за злочини у даній сфері встановлена КК України і настає за: - знищення або пошкодження об'єктів рослинного світу (ст. 245 ККУ); - порушення законодавства про захист рослин (ст. 247 ККУ). Цивільно-правова відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ, об'єкти якого знаходяться в межах населених пунктів, встановлена постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 1999 р. № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» та постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 1993 р. № 399 «Про розміри компенсації за добування (збирання) та шкоду, заподіяну видам тварин і рослин, занесеним до Червоної книги України». У деяких випадках, прямо передбачених законодавством, при обчисленні розміру збитків згідно зі встановленими таксами застосовується кратність, тобто збитки стягуються у підвищеному розмірі. Наприклад, розмір шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження до ступеня припинення росту таких дерев і чагарників декоративних і цінних порід обчислюється за першою таксою, збільшеною у два рази. Розмір шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження до ступеня припинення росту чи пошкодження до ступеня неприпинення росту хвойних та вічнозелених рослин у грудні - січні, обчислюється за першою таксою, збільшеною у чотири рази. В ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» встановлено, що завдані збитки стягуються, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення і незалежно від зборів за забруднення навколишнього середовища та погіршення природних ресурсів. Будь-які угоди, купівлю-продаж природних рослинних ресурсів; переуступку права спеціального використання рослинного світу; дарування рослинного світу; заповіт природних рослинних ресурсів, що порушують право державної власності на рослинний світ, є недійсними з моменту їх укладення. |
![]() | Робоча навчальна програма для студентів спеціальності 060100 „Правознавство” Затверджено Робоча програма із спецкурсу „Земельне та екологічне порівняльне право” : Частина І „Земельне порівняльне право”, Частина ІІ „Екологічне... | ![]() | Навчально-методичний комплекс з спецкурсу : “ Екологічне право Європейського... ... |
![]() | Лекція Екологічне право України Поняття, система, джерела екологічного права Термін "екологічне право" вживають у різних значеннях: як галузь права, як галузь юридичної науки І як навчальну дисципліну, яку... | ![]() | Навчально-методичний посібник для практичних занять Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно... |
![]() | Навчально-методичний посібник для практичних занять Навчально-методичний посібник для практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни “Екологічне право України” (відповідно... | ![]() | Державний вищий навчальний заклад Управління інноваційною діяльністю", 030609 "Менеджмент інноваційної діяльності" всіх форм навчання / Укл. Кравченко С.І., Тищенко... |
![]() | Устименко Л. М., Афанасьєв І. Ю. У 80 Історія туризму: Навчальний посібник Допущено Міністерством культури І мистецтва України як навчальний посібник для вищих навчальних закладів культури І мистецтв ІІІ-ІV... | ![]() | Навчальний посібник Э90 Етика та естетика: Навчальний посібник / В. Л. Петрушенко, І. М. Сурмай, Г. Ф. Карвацька, Л.І. Мaзур, Ю. Г. Шадських. За ред.... |
![]() | Історичне краєзнавство навчальний посібник Частина І Голубко В., Качараба С., Середяк А. Історичне краєзнавство. Навчальний посібник. – Ч.І. – Львів: Видавничий центр лну імені Івана... | ![]() | Алексеєнко Н. М., Бутко Л. В. Практикум з редагування: Навчальний посібник Практикум з редагування: Навчальний посібник. К.: Наша культура І наука, 2007. 112 с |