Скачати 2.37 Mb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ГЛУХІВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ОЛЕКСАНДРА ДОВЖЕНКА НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК з курсу «СОЦІОЕКОЛОГІЯ» для студентів вищих педагогічних навчальних закладів ГЛУХІВ - 2011 УДК ББК Друкується відповідно до рішення вченої ради Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка (протокол № від 20 р. ) Навчально-методичний посібник з курсу «Соціоекологія» (для студентів біологічних спеціальностей вищих педагогічних навчальних закладів). – Глухів: РВВ ГДПУ, 20 . - с. Укладач: Хроленко М.В., кандидат пед. наук, старший викладач Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Рецензенти: Коренева І.М., кандидат пед. наук, доцент, декан факультету природничої і фізико-математичної освіти (Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка). Гулакова І.М., вчитель біології I категорії (Глухівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 6). У навчальному посібнику викладені теоретичні засади соціальної екології, розглядаються проблеми історії становлення даної галузі наукового знання та суспільна необхідність її формування, історія взаємодії суспільства та природи, розкриваються причини виникнення сучасної глобальної екологічної кризи та окреслюються стратегічні напрямки й засоби її подолання. У посібнику висвітлено методологічні засади соціоекології, основні напрямки та джерела сталого розвитку. ^ Хроленко М.В., 201 р. РВВ ГНПУ ім.. О. Довженка, 201 р. Зміст Передмова…………………………………………………………………………5 Програма вивчення дисципліни………………………………………………….6 Оцінювання……………………………………………………………………....12 Тема 1. Виникнення і розвиток соціальної екології………………….……14
Питання до самоконтролю………………………………………………………41 Тестові завдання…………………………………………………………………42 Тема 2. Взаємодія суспільства та природи в їх історичному розвитку….44
Питання до самоконтролю………………………………………………………57 Тестові завдання…………………………………………………………………58 Тема 3. Людина з точки зору соціальної екології…………………………..59
Питання до самоконтролю………………………………………………………78 Тестові завдання…………………………………………………………………79 Тема 4. Антропогенна деградація біосфери…………………………………80
Питання до самоконтролю………………………………………………………98 Тестові завдання…………………………………………………………………99 Тема 5. Міські екосистеми…………………………………………………...100
Питання до самоконтролю……………………………………………………118 Тестові завдання……………………………………………………………….119 Тема 6. Проблеми оптимізації та гармонізації системи «суспільство – природа»………………………………………………………………………..120
Питання до самоконтролю…………………………………………………….140 Питання до підсумкового контролю (заліку)……………………………...…140 Словник термінів і понять……………………………………………………..141 Список використаної та рекомендованої літератури………………………...148 Передмова Широке розповсюдження у суспільстві нашої держави тотального екологічного та етичного нігілізму, неконтрольоване втручання у природні процеси, дедалі більше забруднення біосфери, виснаження майже всіх видів природних ресурсів призвели до розвитку глобальної екологічної кризи. Сучасні тенденції економічного, науково-технічного та соціального розвитку суспільства дозволяють стверджувати, що основною причиною існуючої кризи є невміння людей гармонізувати свої взаємини з природою та домінування антропоцентричної екологічної свідомості. Тобто екологічна криза – це, передусім криза світоглядна, філософсько-ідеологічна. Тому для виходу із неї потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура та свідомість. Потрібно зазначити, що у плані формування екологічно свідомої особистості велика роль належить учителю, який, маючи певну теоретичну, методичну та методологічну підготовку, з огляду на повсякденну практику спілкування з тими, кому передає свої знання, стає тією суспільною силою, що спроможна вплинути на ситуацію. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває питання підготовки компетентних учителів біології та практичних психологів для закладів освіти, які б мали високу екологічну свідомість, нове екологічне мислення, вільно орієнтувалися у різних екологічних напрямках науки, розумілися на економічних, соціальних, правових аспектах взаємодії суспільства та природи, усвідомлювали різноманітність впливу природних і соціальних факторів на людину і обсяги впливу соціуму на природу. Саме курс «Соціоекологія» дозволяє розглянути ці аспекти. Навчальний курс «Соціоекологія» належить до нормативної частини циклу дисциплін природничо-наукової, професійної та практичної підготовки освітньо-професійної програми вищої освіти за напрямком підготовки Біологія*. Посібник «Соціоекологія» містить програму вивчення дисципліни, загальну характеристику навчальної дисципліни, зміст лекційного курсу, оцінювання в балах, словник термінів і понять, список використаної та рекомендованої літератури, питання для самоконтролю, підсумкового контролю, тестові питання та інформаційний матеріал 6 тем. Кожна тема має наступну структуру:
Посібник розрахований на студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Він буде корисний викладачам, вчителям та учням загальноосвітніх шкіл різного типу. ^ Пояснювальна записка Вивчення курсу «Соціальна екологія» дає можливість зрозуміти фундаментальні причини суперечності між суспільством і природою, що породили сучасну екологічну кризу та можливості її подолання. В ході навчання студенти не лише здобувають теоретичні знання аналізу можливих екологічних наслідків прийняття тих чи інших управлінських рішень. У них формується теоретичний рівень соціально-екологічної свідомості, соціально-екологічна культура, почуття глобальної відповідальності за кожну конкретну дію. Отже, основною метою курсу «Соціоекологія» є екологічна освіта студентів, що передбачає формування розуміння причинної взаємозумовленості природних процесів і господарської діяльності, уміння об’єктивно оцінювати вплив на природне середовище кожної дії людини, уміння узгоджувати ці дії з вимогами природоохоронних положень. Завдання курсу «Соціоекологія»:
Курс «Соціоекологія» тісно пов’язаний з циклом природничих і соціальних дисциплін: філософією, історією, соціологією, екологією, валеологією, зоологією, ботанікою, анатомією та фізіологією людини тощо. Тому, щоб забезпечити міждисциплінарний підхід та наступність у засвоєнні студентами соціоекологічних знань, слід передбачити вивчення курсу не раніше VII навчального семестру, оскільки в сферу соціоекологічного знання входить не тільки класичне біологічне ядро, але і соціальні, філософські, економічні та етичні проблеми, про які студенти отримують уявлення протягом попередніх семестрів. ^ «Соціоекологія»
^
Оцінювання Вивчення курсу «Соціоекологія» здійснюється за кредитно-модульною системою навчання, що передбачає переважання самостійної роботи студентів над аудиторними заняттями (під керівництвом викладача), вивчення матеріалу тематичними блоками, і набирання рейтингу в процесі виконання завдань, передбачених робочою програмою курсу «Соціальна екологія». На вивчення названого вище курсу відведено програмою один кредит, тобто 54 години, з них 26 аудиторних (12 годин лекцій, 14 годин практичних занять) і 28 годин самостійної роботи (14 годин ІРС, 14 годин СРС). Для успішного виконання навчального плану і отримання заліку із «Соціоекології» необхідно набрати від 60 до 100 балів. Критерії оцінювання різних видів робіт, що передбачені програмою:
|
![]() | Навчально-методичний посібник з дисципліни Навчально-методичний посібник розглянуто та рекомендовано до видання Методичною радою економічного факультету нлту україни | ![]() | Навчально-методичний посібник для самостійної роботи студентів Навчально-методичний посібник обговорений І затверджений на засіданні кафедри вищої математики дуікт |
![]() | Навчально-методичний посібник Затверджено вченою радою Дондуу Фінансовий аналіз: навчально-методичний посібник / В. М. Дегтярьова, К. Ю. Мамченко. – Донецьк: Дондуу, 2011. – с | ![]() | Навчально-методичний посібник Суми Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів внз / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,... |
![]() | Навчально-методичний посібник для вивчання дисципліни «Механізм економічної політики» Навчально-методичний посібник до вивчення курсу «Механізм економічної політики» слухачами магістратури «Державне управління» всіх... | ![]() | Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Фінансове право України” (відповідно... |
![]() | Навчально-методичний посібник з навчальної дисципліни Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни “Організація судових та правоохоронних... | ![]() | Навчально-методичний посібник для самостійної роботи Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних (семінарських) занять з логіки для студентів I курсу денних факультетів... |
![]() | Навчально-методичний посібник Чернігів 2011 Організація педагогічної практики студентів ІV і V курсів. Навчально-методичний посібник для студентів ІV-V курсів Інституту історії,... | ![]() | Навчально-методичний посібник для самостійної роботи Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та семінарських занять з навчальної дисципліни “Соціологія” (відповідно до вимог... |