Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя




Скачати 214.26 Kb.
НазваВыгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя
Дата конвертації24.06.2013
Розмір214.26 Kb.
ТипКнига
skaz.com.ua > Географія > Книга
Лекция № 4. Организация учебной деятельности по трудовому обучению в начальной школе (2ч.)

Цель. Познакомить с теоретическими и методическими основами организации учебной деятельности учащихся на уроках трудового обучения.

План

1. Оборудование рабочего кабинета.

2. Оборудование и организация рабочего места учащегося.

3. Материальное и методическое обеспечение трудового процесса.

4. Общие правила безопасного труда.

5. Экскурсии по трудовому обучению, элементы профориентации.

6. Внеклассная работа по трудовому обучению и воспитанию.

7. Фронтальная, индивидуальная, групповая, коллективная формы работы.

Литература

1. Веремийчик И.М. Методика трудового обучения в начальной школе. Учебное пособие. – Тернополь: Мальва – ОСО, 2006. – 276с.

2. Веремийчик И М. Прекрасное руками творить. - Луцк: Вежа, 1997. 3. Выгонов В.В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя. – М.: Издательство «Первое сентября», 2002. – 256с.: ил. (Я иду на урок)

4. Глінка І.В. Матеріали до уроків трудового навчання. 1-4 класи / І.В. Глінка, Н.О. Довгопола. – Х.: Веста: «Ранок», 2008. – 224с. – (Серія «Навчаємо молодших школярів»).

5. Хорунжий В.І. Кращі уроки трудового навчання. 1-4 класи. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 208с.
1. Оборудование рабочего кабинета.

Ефективність трудового навчання молодших школярів досягається як науково-педагогічним рівнем вчителів, так і матеріальною базою. Тому важливо мати в школі робочу кімнату для занять з трудового навчання, обладнану відповідно до навчально-виховних завдань, технічних і сакітарно-гігієнічних вимог. Робоча кімната організовується в приміщенні 54-60 м2, тобто на кожного учня класу має припадати 1,5 - 2 м2 площі, на якій обладнуються робочі місця учнів та робоче місце вчителя.

Під час обладнання робочої кімнати необхідно витримати науково-обгрунтовані рекомендації з її кольорового оформлення. Фарбуючи кімнату, вікна якої виходять на сонячну (південну) сторону, доцільно витримати холодні тони (зелений, зелено-блакитний, блакитний). У робочій кімнаті, вікна якої виходять на тіньову (північну) сторону, бажано фарбувати у теплі тони (жовтий, лимонний). Вибираючи кольори для фарбування підлоги, меблів, обладнання, домагатися оптимального співвідношення кольорів, які в сукупності створили б сприятливу кольорову гаму.

Важливою вимогою виробничої санітарії є освітлення робочих місць учнів. Недостатнє освітлення утруднює виконання н.інчальних завдань, приводить до перенапруження і швидкого иіомлення органів зору, погіршення якості роботи. Для забез­печення робочих місць природним освітленням їх необхідно розміщувати так, щоб світло падало спереду від учнів (що найбільш раціонально) або з лівого боку (що допустимо). Не слід роз­міщувати робочі місця так, щоб освітлення було з правого боку і< ю ззаду. Співвідношення заскленої площі вікон до площі підлоги має дорівнювати 1:3 або 1:4. Штучне освітлення краще здій-і нювати люмінісцентними лампами.

Для провітрювання у вікнах повинні бути кватирки або фрамуги та вентиляція витяжного типу.

Природне очищення повітря досягається також озелененням ммнати. Зелені насадження впливають на мікроклімат: поліпшують і к над повітря і значно знижують влітку його температуру, підвищують пологість. Слід пам'ятати, що рослини не повинні затемнювати вікна, світильники; озеленення кімнати має гармонійно поєднуватись із і.н шіьним художнім оформленням інтер'єру. Декоративні рослини можна розміщувати на стояках і трубчастих підставках, фасонних поличках або настінних дротяних кронштейнах.

У передній частині робочої кімнати обладнується підви­щення розміром 1700x3000 мм і висотою до 200 мм. На ньому ''владнується робоче місце вчителя і демонстраційне місце учня. Демонстрація робочих прийомів найбільш ефективна, якщо п монстраційний стіл змонтований на поворотному крузі. Тоді пін гель має змогу демонструвати прийоми в різних ракурсах. На передній стінці кімнати закріплюється класна дошка з екраном та пристроями для підвішування таблиць, плакатів. З лівого боку від юшки розміщують шафу для наочних посібників, аптечку з набором необхідних перев'язочних мате-ріалів та медикаментів, а також умивальник з електрорушником.

^ Якщо у школі немає можливості виділити для занять окрему кімнату, то потрібно в класній кімнаті обладнати куточок з трудового навчання, де б знаходився інструмент загального користування, міеріали, наочність та кращі учнівські вироби.

^ 2. Оборудование и организация рабочего места учащегося.

Основна площа приміщення відводиться під робочі місця учнів. їх обладнують в основному двомісними столами, тому, що є окремі роботи, які виконують учні попарно. Робоче місце має відповідати росту учня. В результаті антропометричних вимірів дітей віком від 7 до 10 років виявлено, що для обладнання робочих місць необхідні столи і стільці двох розмірів при інтервалі росту учнів в 15 см. Відповідність навчального обладнання (стола, стільця) до росту дітей забезпечує можливість збереження робочої пози, що найменше втомлює дітей. За робочим місцем учень має сидіти на стільці, тримаючи корпус і голову прямо, лише трохи нахиленою вперед. Між тулубом і краєм стола повинен залишатися вільний простір 3-4 см. Ноги зігнуті під прямим кутом, ступні спираються на підлогу або підніжку (підставку). На першому занятті в робочій кімнаті вчитель закріплює робочі місця відповідно з ростом учнів.

У робочій кімнаті до столів прикріпляють універсальні підставки з гніздами. Виготовляють їх з фанери і рейок або вигинають під прямим кутом з обрізків пластмас (попередньо розігрівши в місці згину на електроплитці). Щоб знати, в якому гнізді розміщений відповідний інструмент, доцільно вирізати з паперу темного кольору силуети інструментів і приклеїти до підставки навпроти кожного з них.

Кожне робоче місце обладнується універсальним ком­плектом тих інструментів, які найчастіше використовуються на уроках трудового навчання. Це вимірювальні й розмічальні інструменти: лінійка або косинець, олівець з циркулем; ножиці - для різання паперу, картону, тканини, фольги, окремих видів природних матеріалів та пластмас; шило - для проколювання отворів у різних матеріалах; гладилка - для роботи з папером, фольгою, природним матеріалом; пензлик - для фарбу­вання виробів. Із цього набора кожен учень має можливість вибрати той інструмент, який пому необхідний.

На робочому місці інструмент і матеріали, якими кориcтуються правою рукою, розміщують з правого боку, ті що лівою і півого. Клей найзручніше тримати в низеньких пластмасових побиках , тому, що вони з пензликом, якого не треба постійно промивати. Таким пензликом зручно користуватися, він не потребує підставки.

Якщо заняття проходять у класній кімнаті, то універ-и ими інструментами укомплектовують робочу папку. В папці іручно зберігати ще й набори паперу, картону і ниток з голками, а і інсож коробочку для відходів.

І в робочій, і в класній кімнатах, щоб під час виконання ювих дій не пошкодити столів, робочі місця обладнуютькартонними, пластмасовими або фанерними підкладними дощечками розміром приблизно 300x400 мм.

Якщо школа має можливість забезпечити робочі місця індивідуальним інструментом з кожного виду робіт, то їх можна розмістити в шухлядах столів, розділивши на секції: для роботи з папером і картоном; з тканиною і волокнистими матеріалами; з різними матеріалами; для технічного моделювання.

^ 3. Материальное и методическое обеспечение трудового процесса.

Придбання інструментів індивідуального користування здійснюється як школою, так і батьками учнів. Інструментами та приладдями загального користування забезпечує школа залежно від конкретних матеріальних можливостей. Вони зберігаються у шафах в окремих секціях чи коробках.

Інструменти і приладдя загального користування:

  1. Картонажний короткий ніж, фальцлінійка (лінійка з бортиком) - для різання картону.

  2. Набір голок від № 1 до 12, викрійки, сантиметрова стрічка, в'язальні гачки - для роботи з тканиною і волокнистими мате­ріалами.

3. Ножівка з дрібними зубцями - для роботи з деревиною.

4. Лобзик з пилочками, струбцина з підставкою - для випилювання фанери.

  1. Електровипалювач - для декоративного випалювання фанери.

  2. Молоток (вагою 100-150 г) - для роботи з деревиною і дротом.

  3. Гострозубці (кусачки), плоскогубці, круглогубці - для роботи з дротом, у технічному моделюванні.

  4. Надфілі (напилки довжиною до 200 мм), лещата (ширина губок 60 мм) - для роботи з дротом і в технічному моделюванні.

  5. Стеки, пластмасові підкладні дощечки, дротяний різак -для роботи з глиною і пластиліном.

  1. Будівельний і технічний конструктори, електрокон-структор, викрутка - для технічного моделювання.

  2. Фільмоскоп, діапроектор, програвач - технічні засоби навчання.

Для успішної праці в робочій і класній кімнатах необхідні такі матеріали: папір, картон, відрізки деревини, фанери, дроту, фольги, природні і текстильні матеріали, глина, пластилін, виробничі і побутові пластмасові відходи (пінопласт, поролон, поліетилен, іюністирол, пластикат), клей, фарба. Вони також зберігаються у шафах в окремих секціях чи коробках з кожного виду робіт.

Вчителі збирають кращі вироби учнів для постійно діючої ннставки. її оформляють у заскленій частині шафи або обладнують для цього стелажі, вітрини. Найкращі учнівські роботи використа­ну ють і як зразки на уроці.

Одним з важливих шляхів удосконалення трудового пав­ині ія молодших школярів є створення методичного забезпечення років праці та позаурочних занять. Значну частину комплекту їїідичного забезпечення можуть виготовитивчителі та учні. До комплекту входить:

- натуральні наочні посібники (колекції матеріалів, моделі, макети, зразки виробів, інструментів, приладдя);

- графічні посібники (малюнки, ескізи, креслення, інструкційні і технологічні картки);

- екранні посібники (діафільми, діапозитиви, кінофільми);

- методичні рекомендації для проведення окремих уроків, і і курсій, бесід з різних тем програми.

- картотека методичної та спеціальної літератури, журнальних статей.

Всі ці матеріали комплектуються і зберігаються у шафах, розміщених вздовж стіни. Для зберігання методичного матеріалу використовують папки або картонні коробки. На торцевій частині папки (коробки) робиться напис, до якої теми чи розділу програми носиться зібраний матеріал, наприклад: «Рухомі іграшки», Аплікація», «Робота з дротом». Тут також зберігаються підго-ювлені вчителем розробки уроків з найбільш складних тем програми.

У робочій кімнаті і в куточку трудового навчання класної кімнати мають бути оформлені стенди: «Загальні правила безпечної праці», «Культура праці на уроках трудового навчання», 1 Ібов'язкц чергових». Всі без винятку учні повинні знати ці правила і дотримуватися на кожному кроці.

^ 4. Общие правила безопасного труда.

Загальні правила безпечної праці

  1. Застосовуй інструмент тільки за його призначенням, не працюй несправним інструментом.

  2. Не вмикай електроприлади без дозволу вчителя.

  3. Не став пальці рук навпроти ріжучої частини інструмента.

  4. Не грайся інструментом.

  5. Не клади інструмент з гострими кінцями на край стола.

  6. Не змітай рукою, не здувай обрізки, стружки з робочого місця, користуйся для цього ганчіркою або спеціальною щіткою.

Висока культура праці досягається порядком на робочому місці та додержанням санітарно-гігієнічних вимог під час роботи.

Культура праці на уроках трудового навчання

а) всі учні працюють у фартушках чи халатах;

б) щоб не пошкодити столи, трудові операції виконують на
картоні або фанері;

в) під час роботи з клеєм, глиною, пластиліном вико-
ристовують для витирання рук серветку;

г) завжди прибирають своє робоче місце.

Обов'язки чергових:

а) чергові приходять у робочу кімнату (клас) до початку
уроку, провітрюють кімнату;

б) за вказівкою вчителя розкладають матеріали і необхідний
інструмент на робочі місця;

в) після роботи приймають від учнів інструмент, рештки
матеріалів і складають їх у місця зберігання;

г) перевіряють чистоту робочих місць;

д) прибирають робочу кімнату (клас).

Відповідна матеріальна і методична база дає можливість творчо підходити до кожного уроку, вдосконалювати систему роботи трудового навчання і виховання молодших школярів, успішно вирішувати основні завдання предмета, прищеплювати дітям інтерес до праці.

^ 5. Экскурсии по трудовому обучению, элементы профориентации.

Екскурсія як форма організації навчання

Екскурсії в трудовому навчанні початкової школи розгля­даються як форма організації навчально-виховного процесу. Проведення екскурсії на виробництво сприяє зміцненню зв'язків з життям, так як учні знайомляться з працею дорослих не з книг, не з розповіді вчителя, а безпосередньо в робочій обстановці. Спостереження, які проводять учні в ході екскурсії, поглиблюють зацікавленість їх до праці, розширюють політехнічний світогляд. Школярі знайомляться з різними професіями та працею людей цих професій, а це, певним чином, сприяє професійній орієнтації їх до свідомого вибору життєвого шляху.

Основна мета екскурсії- збагатити (розширити, погли­бити) чуттєве й логічне тіпання дітей, їхній соціальний досвід, сприяти розвитку мислення, уяви.

Кожна екскурсія має бути пов'язана зі змістом програмного матеріалу, мати конкретне навчальне завдання. Програма з трудо­вого навчання в початкових класах має політехнічну направленість, з її змістом пов'язані екскурсії на ряд виробництв: парк сільсько­господарських машин, ферму, сад, город; швейну фабрику або майстерню з пошиття одягу; будівельний майданчик; друкарню;

столярну та слюсарну майстерні.

Залежно від змісту теми й підготовки учнів екскурсію можна провести як підготовчу до вивчення теми, в процесі вивчення матеріалу і як завершальний етап його засвоєння. Екскурсії в молодших класах доцільніше проводити тоді, коли вже набудуться знання з технології обробки матеріалів, інакше побачене на екскурсії вимагатиме ґрунтовного пояснення. Природно, що всебічне вивчення всіх сторін виробничої діяльності підприємства неможливе для учнів молодших класів. Екскурсія принесе їм реальну користь у тому випадку, коли вона ретельно продумана, підготовлена вчителем і буде визначено певне коло питань.

^ В екскурсії можна виділити такі основні етапи: підготовка вчителя і учнів до екскурсії, проведення екскурсії, підведення підсумків.
Організація і проведення екскурсії

Учителеві важливо якнайбільше дізнатися про об'єкт екскурсії, уважно оглянути місцевість, визначити, на що слід звер­тати особливу увагу дітей, які виробничі об'єкти, терміни пояснити. Ознайомитися з маршрутом. Він має бути безпечним і пролягати на невеликій відстані від школи.

Якщо екскурсію буде проводити працівник виробництва, то вчитель ознайомлює його із завданням екскурсії, обговорює пи­тання методики її проведення.

Учитель складає план екскурсії. Орієнтовно він може бути таким:

  1. Мета екскурсії.

  2. Підготовча бесіда. Інструктаж до пішохідного маршруту.

  3. Вступна бесіда на виробництві.




  1. Порядок знайомства з виробництвом: розповідь учителя, спостереження учнів, пояснення спеціаліста виробництва.

  2. Збирання ілюстрованого матеріалу, зразків сировини, напівфабрикатів.

  3. Зустріч і бесіда з новаторами виробництва, людьми різних професій.

7. Підсумок екскурсії.

^ У підготовчій бесіді вчитель пояснює мету екскурсії, зна-

йомить із об'єктом спостереження. Для активізації учнів можна запропонувати два-три запитання, на які вони дадуть відповідь після проведення екскурсії. Це сприятиме спостереженню в певному напрямку. Наприклад: «Як машини полегшують працю людей?» «Як залежить якість і кількість продукції від майстерності рук?». Учитель роз'яснює учням, що на екскурсії потрібно дотримуватися вимог, які ставлять до уроку: уважно слухати, не розмовляти, організовано задавати питання. На виробництві триматися всім разом, переходити з одного приміщення в інше спокійно, організовано. Під час спостереження ставати так, щоб було добре видно необхідний об'єкт.

Учитель проводить інструктаж до пішохідного маршруту від школи до об'єкта екскурсії і навпаки, з'ясовуючи з учнями правила дорожнього руху.

Екскурсії, як правило, розпочинаються з проведення короткої вступної бесіди про порядок огляду виробництва. Так як увага учнів молодших класів нестійка, екскурсоводу доцільно звертати її на конкретний об'єкт спостереження, інколи ставлячи навідні запитання, які б сприяли зацікавленості дітей до об'єкту. Молодші школярі не можуть одночасно слухати і спостерігати дії працюючого або роботу машини. Тому коротке пояснення екскурсовода має чергуватися зі самостійним спостереженням.

У процесі екскурсії вчитель і екскурсовод ознайомлюють учнів з різними професіями. Є можливість безпосередньо показати учням, що для оволодіння тією чи іншою професією необхідно наполегливо і старанно вчитись, оволодіти знаннями з усіх предметів, що вивчаються в школі.

У ході екскурсії учні за завданням учителя можуть збирати матеріал для колекцій або для виготовлення виробів. Але вчитель повинен попередити їх, що самовільно брати що-небудь не можна.

Післяекскурсійна робота пов'язана з обробкою зібраних матеріалів. Бажано провести підсумковий урок чи захід, до якого учні підготували б колекції, малюнки, підібрали б статті з газет про підприємство, яке вони відвідали, про його працівників.

^ 6. Внеклассная работа по трудовому обучению и воспитанию.

Завдання і принципи позаурочної роботи з трудового навчання й виховання

Позаурочна робота з трудового виховання, розвитку тех­нічної творчості є складовою частиною навчально- виховного процесу, продовженням і розвитком тієї роботи, яка проводиться на уроках трудового навчання відповідно з програмою.

Завдання позаурочної роботи в усіх її формах полягає у тому, щоб залучити учнів до активної участі в суспільно корисній діяльності, в розвитку індивідуальних інтересів, нахилів і здібностей.

Позаурочна робота з трудового навчання й виховання будується на основі спільних принципів навчання і виховання школярів. Разом з зим при організації різних видів позаурочної роботи необхідно врахувати такі спеціальні принципи:

- добровільність у виборі учнями тих чи інших форм і конкретного змісту позаурочної роботи з урахуванням їх особистих інтересів;

- масовість позаурочної роботи;

- опора на самостійність, індивідуальність та ініціативу учнів у створенні різних гуртків і в проведенні масових позакласних заходів;

- суспільно- корисна спрямованість і творчий характер різних видів позакласної роботи;

- підпорядкування всіх позаурочних занять загальним завданням навчально-виховної роботи.

Проведення систематичної і цілеспрямованої роботи з розвитку дитячої технічної творчості можливе тільки з урахуван­ням специфіки, кількісного і вікового складу учнів, матеріальної бази, кваліфікації педагогічних кадрів.


Заняття в гуртках та інших творчих об'єднаннях

Основною формою позаурочної форми роботи з трудового навчання й виховання є гуртки - добровільне об'єднання учнів, які мають спільний інтерес займатися творчою працею.

У початковій школі найбільш поширені такі гуртки:

  1. Умілі руки (різнопрофільний гурток).

  2. Технічного моделювання молодших школярів.

  1. М'яка іграшка.

  2. Вишивання.

  3. В'язання і макраме.

У шкільній практиці впроваджуються і тимчасові гуртки, наприклад, «Фабрика Діда Мороза» (напередодні новорічних і різдвяних свят), «Ляльковий театр» (виготовлення ляльок до запланованого спектаклю). Функції керівника гуртка молодших школярів в основному виконує вчитель-класовод. Залучають до керівництва гуртками і членів батьківського класного чи шкільного комітету. Під опікою вчителя може керувати гуртком молодших школярів і учень середнього чи старшого шкільного віку, який займався у подібному гуртку або навчається в позашкільному закладі.

Конкретний зміст роботи гуртків визначається з урахуванням місцевих умов, побажань учнів, підготовленості самого вчителя або керівника гуртка.

Після створення необхідної матеріальної бази для роботи гуртка проводиться його комплектування в кількості 10-15 учнів.

Керівник гуртка складає на семестр календарно-тематичний план. У плані передбачаються теми, на які може відводитися декілька занять, а також перелік основних практичних робіт. Можуть плануватися розповіді, досліди, екскурсії. Керівнику-школяреві допомагає вчитель у складанні календарного плану.

Заняття гуртка проводиться за сталим графіком - один або два рази на тиждень, тривалістю 1 -1,5 год. Підготовка до гурткового заняття подібна до підготовки уроку з трудового навчання, так само визначається триєдина мета: навчальна, розвивальна і виховна.

Успіх гурткової роботи суттєво залежить від вибору об'єктів творчої праці. Вони мають бути привабливими, доступними у виготовленні, мати суспільно корисну спрямованість.

Крім шкільних гуртків з розвитку дитячої творчості задіяна мережа різнопрофільних гуртків позашкільних закладів: центрів технічної творчості і юних натуралістів, будинків школяра, клубів. Учитель має орієнтувати і залучати молодших школярів у гуртки позашкільних закладів, знайомлячи їх екскурсійно, а також запрошуючи керівників та гуртківців у школу для ознайомлення дітей з творчою діяльністю. Знаючи нахили і здібності учнів, учитель може дати рекомендацію у виборі профіля гуртка.

^ Масові форми позаурочної роботи

Широкі можливості залучення школярів до творчої діяль­ності мають масові форми позаурочної роботи, які займають чільне місце у системі виховного процесу в початковій школі. До масових форм роботи з трудового виховання відносяться бесіди і розповіді про працю дорослих, зустрічі з виробничниками, перегляд діафільмів і кінофільмів про виробництво, екскурсії, читання науково-популярної літератури, спортивно-технічні змагання і конкурси, виставки дитячих робіт, свята та ранки.

Бесіди, розповіді про працю і техніку, про людей праці займають на позаурочних заняттях важливе місце. Педагогічна ефективність бесіди підвищується, якщо вчитель використовує при цьому наочні матеріали. Ще кращий виховний вплив матиме бесіда, проведена кваліфікованим виробничником у школі або й без­посередньо на виробництві.

Учитель проводить коротку бесіду перед демонстрацією діафільмів, щоб звернути увагу на найбільш важливі моменти. В ході демонстрування діафільмів дає короткі коментарі до деяких кадрів, укінці проводить підсумкову бесіду, дає додаткові питання.

Спортивно-технічні змагання з авіа -, судно -автомоделями, виготовленими учнями на уроках та гурткових заняттях, є підсумком їх технічної творчості. З моделями паперових зміїв, планерів, літаків, гелікоптерів проводяться змагання на дальність, висоту і тривалість польоту та точність приземлення. З автомобілями - на дальність проїзду і точність руху за визначеним напрямком. А плаваючі моделі запускають у неглибоких водоймах і змагаються на дальність і точність запливу судномоделі.

Читання науково-популярної літератури має пізнавальне значення в розвитку творчих здібностей. Для учнів молодшого шкільного віку видаються різні серії книг, які дозволяють розвивати інтерес до техніки і їх технічні нахили. Так, дитячі книги, статті в журналах про космічні польоти, фантастичні космічні подорожі не тільки розширюють пізнавальний інтерес, знання молодших школярів, а й сприяють розвитку уяви, фантазії, так необхідні в дитячій творчості.

Одним з ефективних наочних засобів пропаганди дитячої творчості, популяризації роботи гуртків та окремих учнів є виставки дитячих робіт.

Виставка може функціювати протягом року і організо­вуватися в робочій кімнаті чи куточку трудового навчання класної кімнати або в спеціально відведеному місці. Для кожного експонату виготовляється табличка, в якій вказано назву роботи, прізвище та ім'я автора, клас в якому навчається. Для підведення підсумків виставки створюються журі з вчителів, керівників гуртків, представників батьківського комітету.

Свята, ранки - це художнє оформлення суспільного життя. На святах проводиться огляд досягнень праці, конкурси моделістів. Як правило до них готують виставки учнівських робіт, можуть бути проведені міні змагання з різних видів моделей.

Організацію святкових масових заходів можна розділити на ряд етапів.

Перший етап - вибір теми ранку, його змісту, який залежить від віку учнів, їх інтересів. Для цього учням пропонується прочитати рекомендовану літературу, зробити вирізки газет, журналів по темі ранку, намалювати картини, виготовити моделі тощо. На другому етапі вчитель разом з учнями розробляють сценарій. Можна скористатися і готовим сценарієм, вносячи до нього корективи, відповідно до місцевих умов. Третій етап - безпосередня підготовка до свята, до якої залучаються колектив класу, окремі батьки. Проведення масового заходу можна присвятити до знаменитої дати календаря, до шкільних канікул. Свято проводиться урочисто, із запрошенням батьків, гостей з інших класів.

Заключним етапом має бути педагогічний аналіз проведеного заходу, де проводяться підсумки про досягнення виховної мети, реалізацію поставлених завдань та прорахунки і їх причини.

^ 3. Фронтальная, индивидуальная, групповая, коллективная формы работы.

Проведення систематичної і цілеспрямованої роботи з розвитку дитячої технічної творчості можливе тільки з урахуван­ням специфіки, кількісного і вікового складу учнів, матеріальної бази, кваліфікації педагогічних кадрів.

Всі організаційні форми позакласної роботи з учнями можна об'єднати в три групи:

  1. індивідуальна робота учнів;

  2. робота в гуртках та інших творчих об'єднаннях;

  3. масові форми позаурочної роботи.

Індивідуальна робота з учнями є початковою ланкою в розвитку трудової аматорської творчості і може розглядатися як початкова ланка гурткової роботи. Вона полягає в тому, що окремі учні під керівництвом учителя починають займатись моде­люванням і конструюванням, більш детальніше вивчають деякі питання, що відносяться до творчої діяльності. Об'єкти для індивідуальної роботи підбираються так, щоб діти могли виго­товляти їх самостійно, використовуючи подібні матеріали, що й на уроках праці. Але за змістом, формою і опорядкуванням ці вироби не повинні дублювати те, що виготовляється на уроці.

У деяких випадках на уроці учні не в змозі виконати до кінця завдання, наприклад, розфарбувати виріб. Виконання опоряд­жувальних операцій можна закінчити вдома, виконуючи його як індивідуальне завдання. Також вдома учень може вдосконалювати конструкцію виробу, роблячи зручнішою для використання.

Виховне значення має самостійне виготовлення учнями посібників та обладнання, необхідного для вивчення різних предметів шкільного курсу: дидактичного матеріалу для уроків математики, рідної мови; колекцій для уроків природознавства; виробів з глини чи пластиліну для уроків образотворчого мистецтва.

З метою прищеплення дітям любові до природи вчитель дає індивідуальні завдання вирощувати вдома окремі види квітів, а також проводити спостереження, досліди з кімнатними рослинами та городніми культурами.

Робота вчителя з окремими учнями є одним з важливих етапів до проведення будь-якого заняття з групою та організації масових форм роботи.



Схожі:

Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconДаринський А. В., Луканенкова В. К. Самообразование учителя географии: Кн для учителя
Організація профільного навчання географії в старшій школі. Професійне самовиховання та самовдосконалення учителя географії
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconА книга-читач-бібліотека; б книга-книжкова справа-читач; в книга-книгоопис-бібліографія
Бібліотечна діяльність здобула офіційне визнання на міжнародному рівні як професія у
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconМетодичні рекомендації до практичної роботи за спеціальністю 03060101 «Організація виробництва»
Трудовое право Украины: Підручник / За ред. А. Б. Болотіної, Г.І. Чанишевої. – К.: Т-во “Знания”, коо, 2000. – С. 564
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconКнига перша
Ця книга – перший художній твір у незалежній Україні про героїчну історію Української
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconСемінарсько-практичні заняття Заняття № Формування позитивного ставлення школярів до навчання
Маркова А. К. Формирование мотивации учения в школьном воздасте : Пособие для учителя / А. К. Маркова. –– М. Просвещение, 1983. –...
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconЗразковий хореографічний колектив Вінницького Обласного Будинку культури учителя

Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconРадченко И. П. Нот учителя
Карташов П. И. Внедрение рекомендаций педагогической науки в практику. – М., 1984
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconТема. Педагогічні технології у сучасному
Моделювання діяльності учителя-технолога з розробки уроку української мови та читання
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconКнига про Гайдамаччину ХХ століття
Книга є збіркою радіопередач авторського циклу Романа Коваля “Отамани Гайдамацького краю”, який в 2000 – 2001 роках прозвучав на...
Выгонов В. В. Трудовое обучение: Композиции, подарки, модели: Книга для учителя iconПерелік контрольних питань навчального з курсу
Значення курсу “Картографія з основами топографії” в професійній підготовці учителя географії
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2015
звернутися до адміністрації
skaz.com.ua
Головна сторінка