Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова




Скачати 378.56 Kb.
НазваМіністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова
Сторінка1/5
Дата конвертації03.02.2014
Розмір378.56 Kb.
ТипДокументы
skaz.com.ua > Культура > Документы
  1   2   3   4   5


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КИЇВСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ТЕХНОЛОГІЙ ТА ДИЗАЙНУ

Англійська мова

методичні вказівки для студентів

спеціальностей факультету «Дизайн»

Київ КНУТД 2009

Англійська мова: Методичні вказівки для студентів спеціальностей факультету «Дизайн» / Упор. Т.В. Барамикова, Л.П. Ільєнко, К.Б. Кугай, І.О. Нікіфорова, А.В. Спіжова, А.М. Самуйлова. – К.: КНУТД, 2009. – 47 с. Англ. мовою.
Упорядники: Т.В. Барамикова, к.ф.н., доцент

Л.П. Ільєнко, доцент

К.Б. Кугай

І.О. Нікіфорова

А.В. Спіжова

А.М. Самуйлова
Відповідальний за випуск завідувач кафедри іноземних мов ф-ту ТЛП к.ф.н., доцент Т.В. Барамикова
Затверджено на засіданні кафедри іноземних мов ф-ту ТЛП

Протокол № 10 від 04.05.2009 р.

Unit 1

The history of arts

Text A

I Listen and remember the following words

  1. to compare – порівняти

  2. landscape – пейзаж

  3. to survive – виживати

  4. to inspire – надихати

  5. to accomplish – виконувати

  6. exuberance – пишність

  7. abundant – багатий, рясний

  8. to supplant – витісняти

  9. to exaggerate – перебільшувати

  10. furniture – меблі


II Read and remember the following phrases

enormous influence – величезний вплив

to become aware – ставати обізнаним

desire to return – бажання повернути

to take root – сягати корінням

sense of awe – відчуття благоговіння
^ III Read and translate the following text:
The history of arts. Brief overview

Part I

Art in ancient Greece and Rome

The art of ancient Greece has exercised an enormous influence on the culture of many countries from ancient times until the present, particularly in the areas of sculpture and architecture. In the West, the art of the Roman Empire was largely derived from Greek models.

It is necessary to differentiate between the Hellenistic tradition and the Roman tradition. Roman painting provides a wide variety of themes: animals, still life, and scenes from everyday life. During the Hellenistic period, it evoked the pleasures of the countryside and represented scenes of shepherds, herds, rustic temples, rural mountainous landscapes and country houses.

The main innovation of Roman painting compared to Greek art was the development of landscapes, in particular the techniques of perspective.
While inspired by the Greeks, Romans also developed some of their own innovations, such as the bust and the democratization of the portrait.

Gothic is the term generally used to denote the style of architecture, sculpture, and painting that developed from the Romanesque during the 12th century and became predominant in Europe by the middle of the 13th century. Gothic Art took the form of a softer, more realistic style whose general characteristics survived until the middle of the 13th century. Although details such as faces and hands continued to be described chiefly by means of line, drapery and other shapes were modelled in terms of light and shade.

Literally the term 'Renaissance' means rebirth. In art-history the Renaissance reflects the period in which human became conscious again of their power to influence their own lives. It is the period of light and new beginnings, in contrast to the dark Middle-Ages. For the first time since the end of the Classic Period human became aware of the beginning of a new era. They got inspired by the ideas and principals of the Classical Period; The Greek and Roman Cultures, because they saw these cultures as the best human had ever accomplished. People started to explore and analyze everything scientifically, like nature, philosophy, politics and art. The Renaissance painters were the first artists who used geometric structured perspective in their work to create the effect of space.
In the arts, Baroque is a period as well as the style that used exaggerated motion and clear, easily interpreted detail to produce drama, tension, exuberance in sculpture, painting, literature, dance, and music. The style started around 1600 in Rome, Italy and spread to most of Europe.

Some traits and aspects of Baroque paintings that differentiate this style from others are the abundant amount of details, often bright polychromy, less realistic faces of subjects, and an overall sense of awe, which was one of the goals in Baroque art.

The Rococo style of art was largely supplanted by the Neoclassic style. Primarily, Rococo was a style of art found in French interior design around 1700. Rooms were designed as works of art with elegant furniture, small sculptures, ornamental mirrors, and tapestry complementing architecture and wall paintings.
IV Answer the questions:

  1. What has an enormous influence on the culture of many countries?

  2. What themes did Roman painting provide?

  3. What innovations did the Roman develop?

  4. What style became predominant in Europe by the middle of the 13th century?

  5. What does the term 'Renaissance' mean?

  6. What did the Renaissance painters use to create the effect of space?

  7. What are some traits and aspects of Baroque paintings that differentiate this style from others?

  8. How did the rooms designed in Rococo style look like?

  9. What supplanted the Rococo style?


V Complete the sentences with the words from the text:

  1. The development of landscapes was the main … of Roman painting.

  2. Drapery and other shapes were modelled in terms of light and shade in … Art.

  3. The Renaissance painters were the first artists who used … perspective in their work to create the effect of space.

  4. The Baroque paintings were characterised by the … amount of details, often bright polychromy.

  5. Rococo was a style of art found in … design around 1700.


VI Find the English equivalents to the words:

рясний, пишність, гобелен, забезпечувати, почуття благоговіння, сільські пейзажі, перебільшувати, надихати, свідомість, різноманітність
^ VII Make up sentences with the terms:

enormous influence, variety of themes, drapery, conscious, inspired, abundant amount, to supplant
VIII Give definitions to the words:

to differentiate, to provide, to accomplish, enormous, trait, scientifically, to create
IX Translate the sentences into English:

  1. У мистецтві Давньої Греції були представлені гірські пейзажі та сільські будівлі.

  2. Головним нововведенням у Римському живописі була розробка техніки перспективи.

  3. В галузі архітектури мистецтво Давньої Греції і сьогодні впливає на культуру багатьох країн.

  4. У готичному мистецтві такі деталі як руки та обличчя зображувались суто за допомогою ліній.

  5. Ренесанс – це період, коли люди почали вивчати світ з наукової точки зору.

  6. Художники епохи Ренесансу використовували принципи та ідеї Класичного періоду.

  7. Однією з головних цілей мистецтва Бароко було досягнення почуття благоговіння.

  8. Стиль Рококо в інтер’єрі характеризувався елегантними меблями, скульптурами та гобеленами.



X Speak on the topic using the following words and word-combinations:

enormous influence, scenes of shepherds, rural landscapes, techniques of perspective, in terms of light and shade, conscious, accomplish, scientifically, exaggerate, exuberance, abundant, sense of awe, tapestry
Text B
I Read and remember:

  1. to encompass – охоплювати

  2. objective survey – предметне дослідження

  3. distinguishing features – відмінні риси

  4. precedent – попередник

  5. gradually – поступово

  6. onset – натиск, напад

  7. artifact – художній виріб

  8. monastic – монастирський

  9. obscurity – темрява, морок

  10. sentiment – почуття, думка

  11. quite the contrary – зовсім навпаки

  12. subtle shift – непомітне зрушення

  13. secular – світський


II Read the text and define the main idea of it:
Text B

The History of Arts

The history of art usually refers to the history of the visual arts, such as painting, sculpture and architecture. The term also encompasses theory of the visual arts. It does not usually refer to the performing arts or literary arts. The history of art attempts an objective survey of art throughout human history, classifying cultures and periods and noting their distinguishing features and influences.

The field of "art history" was developed in the West, and originally dealt exclusively with Western painting, and Western art history, with the High Renaissance (and its Greek precedent) as the defining standard. Gradually, with the onset of Modernism, a wider vision of history has developed, seeking to place other societies in a global overview by analyzing their artifacts in terms of their own cultural values. Thus, the subject is now seen to encompass all visual art, from the megaliths of Western Europe to the paintings of the Tang Dynasty in China.

The Renaissance was a cultural movement that profoundly affected European intellectual life in the early modern period. Beginning in Italy, and spreading to the rest of Europe by the 16th century, its influence was felt in literature, philosophy, art, politics, science, religion, and other aspects of intellectual enquiry. Renaissance scholars employed the humanist method in study, and searched for realism and human emotion in art.
Renaissance thinkers sought out learning from ancient texts, typically written in Latin or ancient Greek. Scholars scoured Europe's monastic libraries, searching for works of antiquity which had fallen into obscurity. In such texts they found a desire to improve and perfect their worldly knowledge; an entirely different sentiment to the spirituality stressed by medieval Christianity. They did not reject Christianity; quite the contrary, many of the Renaissance's greatest works were devoted to it, and the Church patronized many works of Renaissance art. However, a subtle shift took place in the way that intellectuals approached religion that was reflected in many other areas of cultural life. Artists strove to portray the human form realistically, developing techniques to render perspective and light more naturally. Political philosophers, most famously Niccolò Machiavelli, sought to describe political life as it really was, and to improve government on the basis of reason. In addition to studying classical Latin and Greek, authors also began increasingly to use national languages; combined with the invention of printing, this would allow many more people access to books, especially the Bible.

In all, the Renaissance could be viewed as an attempt of intellectuals to study and improve the secular and worldly, both through the revival of ideas from antiquity, and through novel approaches to thought.
III Make up a plan of the text.
IV Translate the paragraph in italics in a written form.
V Questions for discussion:

    1. What does the term history of art refer to?

    2. What was taken as the defining standard in the field of art history?

    3. Where did the Renaissance begin?

    4. Where did Renaissance thinkers learn from?

    5. How did the Renaissance affect European intellectual life in the early modern period?

    6. What was the Church’s attitude to the Renaissance art?

    7. How did the artists develop art techniques?

    8. What gave people access to books?


VI Render the text in brief in a written form
Text C
I Mind the following words and word-combinations:

  1. inventor – винахідник

  2. archetype – прообраз

  3. infinite – безмежний

  4. curiosity – цікавість

  5. to equall – дорівнювати

  6. diversely – різноманітно

  7. renowned – визнаний

  8. primarily – в першу чергу

  9. vastly – широко

  10. to conceptualise – замислювати

  11. solar – сонячний

  12. tensile strength – сила натягування


II Listen to the text. Decide if the statements are true or false:

  1. Leonardo da Vinci was an Italian a scientist, engineer, anatomist, painter, sculptor, botanist, musician and writer.

  2. He is perhaps the most diversely talented person ever to have lived.

  3. Leonardo is renowned primarily as a musician.

  4. As an engineer, Leonardo conceptualised a plane.

  5. As a scientist, he greatly advanced the state of knowledge in the fields of anatomy and hydrodynamics.


III Listen to the text again and be ready to answer the questions:

  1. What is the most famous portrait by Leonardo da Vinci?

  2. How is Leonardo da Vinci often described?



Unit 2

The history of arts

Text A

I Listen and remember the following words:

  1. to survive – виживати

  2. vague – слабкий, невиразний

  3. haziness – невиразність

  4. sublimity – величність

  5. untamed – неприборканий

  6. to wane – занепадати

  7. exponent – представник, зразок

  8. sought (p.p. від to seek) – шукати, намагатися

  9. coherent – пов’язаний, послідовний

  10. quest – пошук

  11. realm – королівство

  12. obscure – темний, похмурий


II Read and remember the following phrases:

  1. enlightenment period – просвітницький період

  2. in confronting – у порівнянні

  3. profound influence – глибокий вплив

  4. prevailing academic tradition – переважаюча академічна традиція

  5. to shift away – переміщуватись


III Read and translate the following text:
The history of arts. Brief overview

  1   2   3   4   5

Схожі:

Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту України Київський національний...
Комплексна контрольна робота з дисципліни «Фінансовий облік» ставить за мету допомогти здійснити контроль за обсягом І якістю знань...
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки України національний університет харчових технологій

Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту україни київський національний...

Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconГнилицька Л. В., Коршикова Р. С. Д56 Управлінський облік: Навч метод,...
Міністерство освіти І науки україни київський національний економічний університет
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту України Київський національний...
Підбір обладнання системи кондиціонування повітря за допомогою програмного забезпечення виробника
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки україни
Рівня (B-1, b-2), — англійська мова; D. E. L. E. — іспанська мова), зазначені вище іспити зараховуються як державна підсумкова атестація....
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки україни двнз „київський національний...
Методичні матеріали щодо змісту та організації самостійної роботи студентів, поточного й підсумкового контролю їхніх знань
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconПравила прийому до Державного вищого навчального закладу «Київський...
Державному вищому навчальному закладі «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана» здійснюється відповідно...
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки, молоді та спорту україни національний...
Знання студентів перевіряються через перевірку написаної ними контрольної роботи, яку слід вчасно (згідно з графіком навчального...
Міністерство освіти І науки україни київський національний університет технологій та дизайну англійська мова iconМіністерство освіти І науки україни одеський національний морський...
Тестові завдання склали кандидати історичних наук Михайлуца Микола Іванович – доцент, завідувач кафедри «Українознавство» Одеського...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Школьные материалы


База даних захищена авторським правом © 2015
звернутися до адміністрації
skaz.com.ua
Головна сторінка